SON DAKİKA
Hava Durumu

Tahıl Koridoru Anlaşması'nın evrimi: Rus şantajı nasıl görmezden gelindi?

Yazının Giriş Tarihi: 23.08.2023 21:57
Yazının Güncellenme Tarihi: 23.08.2023 22:01

Rusya'nın tahıl anlaşmasından çekilmesinin ardından 16 Ağustos sabahı Odesa'dan ilk gemi Ukrayna tarafından açılan geçici bir koridorla yola çıktı. JOSEPH SCHULTE (Hong Kong bayraklı) konteyner gemisi 23 Şubat 2022 tarihinden beri Odesa Limanı'nda bulunuyor. Gemide, özellikle gıda ile birlikte 30 bin tondan fazla kargo (2114 konteyner) var. Rusya daha önce Ukrayna limanlarına giden ve geri dönen tüm gemileri, potansiyel askeri kargo taşıyıcısı olarak kabul edeceği konusunda uyarmıştı. Ancak kargo gemisi sakince rotasını takip ederek çoktan Ukrayna karasularını terk etti...

Gemi, Alman şirketi Bernhard'ın ve bir Çin bankasının ortak mülkiyetindedir. Alman şirketi, geminin Türkiye'nin Ambarlı Limanı'na doğru yola çıktığını doğruladı. Şirket, geminin 10 Ağustos'ta Ukrayna tarafından sunulan ve Uluslararası Denizcilik Örgütü tarafından kabul edilen rotaları kullanarak Türkiye'den, Ukrayna ve Romanya karasularından geçtiğini söyledi.

Rusya için kilit "dost" ülkeler "Türkiye ve Çin" yalnızca denizciliği değil, aynı zamanda Rusya'nın Karadeniz'deki jeopolitik iktidarsızlığını da başarıyla gösteren Ukrayna'dan ürün ihracatına dahil oldular. Ne de olsa Rusya, gemiye saldırırsa Almanya ve Çinli müttefikleriyle doğrudan karşı karşıya gelecek.

Ukraynalı bir kuru yük nakliye şirketi olan BPG Shipping'in Direktörü Gennady Ivanov, girişimin başarılı olması halinde rotayı daha fazla geminin kullanacağını söyledi. Geminin Ukrayna karasularından ayrıldığı göz önüne alındığında, girişim işe yaradı. Ayrıca, Ukrayna Deniz Kuvvetleri tarafından 10 Ağustos'ta Ukrayna'nın Çornomorsk, Odesa ve Yujnıy limanlarından kalkan ve bu limanlara giden ticari gemiler için Karadeniz'deki "geçici koridorun" var olduğu açıklandı. Koridor, bu yılın Şubat ayının sonundan itibaren Ukrayna limanlarında bulunan sivil gemiler için kullanılacak.

Rusya tahıl anlaşmasına geri dönmenin mümkün veya imkansız olduğunu beyan ederken, Ukrayna makamları ve müttefikleri, ne bu açıklamalara ne de Rus tehditlerine önem verdi, gemiler tehlikesiz rota ve ulaşım için harekete geçmiş oldular. Ukrayna aynı zamanda Kırım Köprüsü'ne, Rusya'nın "Olenegorskiy Gornyak" gemisi ve SIG tankerinin deniz yüzeyine insansız hava araçlarıyla saldırdı. Sadece bir yıl içinde Rusya Federasyonu; önemli bir "dünya oyuncusundan", "sadece ne yapması gerektiğinin söylenmediği" bir üçüncü dünya ülkesine dönüştü. Ancak hala korkuyor ve sessiz...

16 Ağustos, konteyner gemisinin Ukrayna Limanı'ndan ayrıldığı gün CNN bu saldırı anını gösteren bir video yayınladı. Ukrayna İstihbarat Servisi (SBU) tarafından sağlanan videoda sadece İHA'dan değil, Kırım Köprüsü'nün güvenlik kameralarından da görüntü var. Bu, Ukrayna Silahlı Kuvvetlerinin köprünün güvenlik kameralarına erişmesi anlamına gelir. Böylece Ukrayna, yalnızca Rusya'nın gemileri tehdit edemeyeceğini gösterdi.

Moskova, Kıyıv'in bu duruşunu anlamış gibi görünüyor, çünkü hiçbir Rus gemisi JOSEPH SCHULTE konteyner gemisini durdurup kontrol etmedi. 
Fakat Rusya Federasyonu Savunma Bakanlığı, Ukrayna Limanı'na gitmekte olan kuru yük gemisi "Şükrü Okan"ın Karadeniz'de alıkonulmasına ve denetlenmesine ilişkin bir video yayınladı. Görüntüler İsmail'e (İzmail Limanı) ait ve iddiaya göre 13 Ağustos'ta uyarı ateşiyle durduruldu.

Türkiye Milli Savunma Bakanı Yaşar Güler 12 Ağustos'ta Türkiye'nin, Ukrayna'da bloke edilen Türk gemilerinin iadesi konusunu Moskova ve Kıyiv ile görüştüğünü bildirmişti. Bakan Yaşar Güler, Ukrayna limanlarında 12 Türk ticaret gemisi ve 1 hasarlı gemi vinci bulunduğunu söyledi. Ancak engellenen tüm gemiler, Ukrayna limanlarını yüklü olarak terk ederse, Ukrayna tahılını ihraç etme sorunu bu şekilde ortadan kalkabilir.

Sadece Türkiye değil, Ukrayna da Karadeniz'de Rusya'nın tehditlerine karşılık verme imkanına sahiptir. Rusya Savunma Bakanlığı temsilcileri, günlük olarak Ukrayna limanlarına yapılan başarılı saldırıları hakkında rapor veriyor ve Ukrayna'nın ihracatının hiçbir yere ulaşmadığını söylüyor, fakat Ukrayna limanlardan gemiler sürekli yola çıkıyor. En başta Moskova Ukrayna'nın filosunu, sonra limanlarının mahvedildiğini, ardından tahılın olmadığı yalanını söylese de bunun hiçbirisinin gerçek olmadığını ve Rus şantajının nasıl görmezden gelindiğine tanık oluyoruz.
 

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar
Yükleniyor..
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.