SON DAKİKA
Hava Durumu

#Zengezur Koridoru

QHA - Kırım Haber Ajansı - Zengezur Koridoru haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Zengezur Koridoru haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

Azerbaycan: Barış müzakereleri için herhangi bir garantöre ihtiyaç yok Haber

Azerbaycan: Barış müzakereleri için herhangi bir garantöre ihtiyaç yok

Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev, 10 Ocak 2024 tarihinde yerel televizyon kanallarına değerlendirmelerde bulundu. Aliyev, bölgede açılması planlanan Zengezur Koridoru’na ilişkin, "En uygun seçenek Mehri (Ermenistan'da bulunan) bölgesinden geçecek güzergahtır. Hem demir yolu hem de kara yolu oradan geçmelidir. 'Azerbaycan topraklarında insanların ve yüklerin hiçbir kontrole tabi tutulmadan geçmesi gerekiyor. Aksi takdirde Ermenistan sonsuza kadar çıkmazda kalacak. Ve bahsettiğim güzergah açılmadığı takdirde Ermenistan'la sınırımızı açmayacağız" açıklamasını yaptı. HERHANGİ BİR GARANTÖRE İHTİYAÇ YOK Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev, Ermenistan'la uzun süredir müzakerelerini yürüttükleri barış anlaşmasına dair de açıklama yaptı. Müzakere sürecinin iki ülke arasındaki bir mesele olduğuna vurgu yapan Aliyev, "Ermenistan, barış anlaşması için garantör devletlerin olmasını istiyor. Biz ise buna gerek olmadığını düşünüyoruz. Bu iki ülke arasında imzalanacak bir anlaşma olacaktır. Burada herhangi bir garantöre ihtiyaç yoktur. Birileri yardım etmek isterse bunu da kabul ederiz. Ancak bu yardım zoraki olmamalıdır. Çünkü şu anda bazıları müzakerelerin şu ülkede, o ülkede ya da üçüncü bir ülkede yapılması için yarışıyor. Bu biraz jeopolitik rekabete benziyor. Bunu istemezdim. Ermenistan ile Azerbaycan ilişkilerinin jeopolitik bir mesele haline gelmesini istemem. Bu, iki ülke arasındaki bir meseledir ve bunu kendi başımıza çözmemiz lazım. Anlaşırsak barış anlaşması imzalanacak. Anlaşmaya varılamazsa ya müzakereler devam edecek ya da müzakereler durdurulacak. Her iki seçenek de mümkündür" dedi. TÜRKİYE, ZENGEZUR KORİDORU İÇİN AZERBAYCAN İLE ORTAK ÇALIŞIYOR Türk Devletleri Teşkilatı (TDT) Ulaştırma Bakanları 7. Toplantısı, 16 Kasım 2023 tarihinde Azerbaycan'ın Zengilan kentinde gerçekleştirildi. Toplantıda konuşan Türkiye Cumhuriyeti Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, tüm bölge ülkelerinin istifade edeceği Zengezur Koridoru'nun bağlantıları ile bir an önce bitirilmesi için Azerbaycan ile çok yakın çalıştıklarını ifade etmişti.

Türkiye, Zengezur Koridorunda Azerbaycan'la ortak çalışıyor Haber

Türkiye, Zengezur Koridorunda Azerbaycan'la ortak çalışıyor

Türk Devletleri Teşkilatı (TDT) Ulaştırma Bakanları 7. Toplantısı, 16 Kasım 2023 tarihinde Azerbaycan'ın Zengilan kentinde gerçekleştirildi. Toplantıda konuşan Türkiye Cumhuriyeti Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, tüm bölge ülkelerinin istifade edeceği Zengezur Koridoru'nun bağlantıları ile bir an önce bitirilmesi için Azerbaycan ile çok yakın çalıştıklarını ifade etti. "ORTA KORİDORUN KAPASİTESİNİN ARTIRILMASINI HEDEFLEMEKTEYİZ" Abdulkadir Uraloğlu, Teşkilat ülkeleri olarak 160 milyonluk genç ve dinamik nüfus ve 1 trilyon doları aşan ekonomik büyüklükle, küresel bir güç olma potansiyeline sahip olduklarını söyledi. Uraloğlu, Türkiye olarak demir yolu ağının geliştirilmesi, hızlı tren bağlantılarının artırılması, kara yolu ulaşımında kapasite artışları ve yeni güzergahların oluşturulması ile liman kapasitelerinin artırılmasına ilişkin planlama ve çalışmalarının devam ettiğini belirterek, "Bu muazzam yatırımlarla ülkelerimiz üzerinden geçen Orta Koridorun kapasitesinin de artırılmasını hedeflemekteyiz. Tüm üyelerin çalışmalarını bu yönde hızlandırdığını görmekten memnuniyet duyuyoruz" dedi. "HAZAR GEÇİŞLERİNİ REKABETÇİ GÜZERGAHA DÖNÜŞTÜRECEĞİMİZE EMİNİM" Bakan Uraloğlu, TDT bünyesinde özverili çalışmalar sonucu imzalanan Kombine Taşımacılık Anlaşması'nın en kısa sürede yürürlüğe girmesini umduklarını ifade ederek, "Anlaşmayı hayata geçirdiğimizde kombine taşımacılık operasyonlarını ve Hazar geçişlerini kayda değer biçimde teşvik edeceğiz ve hepimizin önem atfettiği Hazar Geçişli Doğu-Batı Orta Koridoru'nun Avrasya taşımalarındaki payını önemli ölçüde artırmış olacağız" diye konuştu. Teşkilat üye ülkeleri arasındaki fiziki bağlantının en önemli ve stratejik bileşenlerinden olan Bakü-Tiflis-Kars (BTK) demir yolunun, Türk dünyasının ekonomik kalkınması ve refahı için öneminin büyük olduğunu vurgulayan Uraloğlu, "Bu hat üzerinde gereken çalışmaları bir an önce bitirmemiz gerekmektedir. Diğer taraftan bölge ülkeleri ile Orta Koridor'un bir diğer önemli bileşeni olan Hazar geçişinin etkin, verimli ve ekonomik hale getirilmesine de yoğunlaştık. Lojistik operasyonlarda sorun teşkil eden yüksek geçiş ücretleri ve düzensiz sefer konularını ortak çabalarımız ile ivedilikle çözeceğimize ve Hazar geçişlerini arzu ettiğimiz rekabetçi güzergaha dönüştüreceğimize eminim." dedi. "TÜRKİYE İLE AZERBAYCAN ARASINDAKİ BAĞLANTI TÜM TÜRK DÜNYASINI BİRBİRİNE BAĞLAYACAK" Uraloğlu, Zengezur Bağlantısı üzerinden yeni fırsatlar ortaya çıktığını ve bu bağlantının Kafkasya'daki normalleşme için hayatî önem taşıdığını kaydederek, "Türkiye ile Azerbaycan arasında doğrudan demir yolu ve kara yolu ulaşımı sağlayacak bu bağlantının hayata geçmesinin tüm Türk dünyasını birbirine bağlayacak önemli bir adım olacağına inanıyorum. Tüm bölge ülkelerinin istifade edeceği bu hattın bağlantıları ile bir an önce bitirilmesi için Azerbaycan ile çok yakın çalışıyoruz. Kardeş Türk devletlerinin Zengilan'da bir araya gelmesini de bu açıdan anlamlı buluyorum." ifadelerini kullandı. Üye devletler arasında havacılık ilişkilerinin geliştirilmesi konusunda ikili düzeyde görüşmeler de gerçekleştirdiklerini aktaran Bakan, "Bu çerçevede, havacılık idarelerimiz arasında daha sık ve düzenli görüşmeler gerçekleştirilmesi, uçuş frekanslarının ve noktalarının artırılması ve karşılıklı kolaylıkların sağlanması faydalı olacaktır. Türk Devletleri Teşkilatı çatısı altında da havacılık idarelerimizin görüşmelere başlamasından duyduğumuz memnuniyeti ayrıca belirtmek isterim." şeklinde konuştu.

Dr. Rıza Heyet: İran, Zengezur Koridoru yerine “Turan Koridoru” ifadesini kullanmayı tercih ediyor Haber

Dr. Rıza Heyet: İran, Zengezur Koridoru yerine “Turan Koridoru” ifadesini kullanmayı tercih ediyor

Azerbaycan ile Ermenistan arasında gerilim sürmeye devam ediyor. Azerbaycan’ın Karabağ bölgesinde bulunan Ermenistan ve Rusya tarafından finanse edilen Ermeni ayrılıkçılar, 8 Eylül 2023 tarihinde, sözde cumhurbaşkanlığı seçimleri düzenlemişti. Azerbaycan Dışişleri Bakanlığı, 8 Eylül'de yaptığı açıklamada, sözde cumhurbaşkanlığı seçimlerini provokasyon olarak nitelendirdi. Bakanlık, "Bu yasadışı örgütün "başkan" olarak planlanan sözde "seçimleri" son derece provokatif bir adımdır” ifadelerini kullanmıştı. Azerbaycan’ın Karabağ’da askeri hamleleri ve birlikleri sınıra doğru harekete geçirmesi, Azerbaycan ile Ermenistan arasında olası bir savaş ihtimalini gündeme getirdi. Özellikle, Zengezur Koridoru’nun tekrar tartışıldığı günlerde, İran’ın bu meseledeki konumu göze çarpmaktadır. Güney Azerbaycan Türkü akademisyen Dr. Mehmet Rıza Heyet, Zengezur Koridoru meselesinde İran’ın pozisyonunu ve Güney Azerbaycan’ın durumunu ve bölgedeki güncel gelişmeleri Kırım Haber Ajansına değerlendirdi. Zengezur Koridoru için Türkiye ve Azerbaycan çalışmalarını tamamlanmak üzere. Bu hususta Zengezur Koridorunun Türkiye ve Azerbaycan inisiyatifinde kullanılması, Güney Azerbaycan meselemize nasıl etki eder? Dr. Mehmet Rıza Heyet: İki ülke arasındaki bazı gelişmelerin etkisi, her zaman o iki ülkeyle sınırlı kalmaz. Bazen bu gelişmelerden yarar sağlayan veya zarar gören diğer ülkeler de duruma müdahil olup kendi çıkarları doğrultusunda olumlu ya da olumsuz girişimlerde bulunmak isterler. Söz konusu ülkeler Kafkasya gibi jeopolitik öneme haiz bir bölgede ise, durumun hassasiyeti kat kat artar. İşte bu hassas alanlardan biri de günümüzde Azerbaycan ve Ermenistan dışında Türkiye, Rusya ve İran gibi komşu ülkelerin; Avrupa, Çin ve ABD gibi dünya güçlerinin de bir şekilde ilgi alanına giren Zengezur Koridoru’dur. Bilindiği üzere Zengezur bölgesi, tarihte Azerbaycan’ın bir parçası olmuş, Birinci Azerbaycan Cumhuriyeti (1918-1920) döneminde de bu durum tescillenmiştir. Fakat Sovyetleri Birliği döneminde Rusların yönetim politikası ve uygulamaları sonucunda bu bölge Ermenistan’a bırakılmış ve sonuç itibarı ile Azerbaycan Cumhuriyeti’nin ana gövdesiyle Nahçıvan bölgesi, karasal olarak birbirinden ayrı düşmüş ve dolayısı ile de Türkiye ile Kafkasya ve Orta Asya Türk cumhuriyetleri arasındaki yol kapatılmıştır. Demir perdenin kurulduğu Sovyetler Birliği döneminde sınırların zaten kapalı olması nedeniyle böyle bir durumun oluşması, belki çok da önemsenmiyordu. Fakat günümüzde Türk cumhuriyetlerinin bağımsızlığını kazanması ile doğan siyasi, ekonomik, kültürel ve hatta askeri iş birliği gereksinimi, Ermenistan’ın kontrolünde bulunan Zengezur’u büyük bir engele ve bir an önce çözülmesi gereken bir meseleye dönüştürmüştür. Azerbaycan, haklı olarak yakın tarihte ana vatandan ayrılan toprakların iadesini, en azından ise Azerbaycan’ın ana gövdesiyle Nahçıvan’ı birbirine bağlayan bir koridorun açılmasını talep etmektedir. Bu koridorun açılması ile yalnız Azerbaycan’ın sorunu çözülmüş olmuyor. Aynı zamanda Avrupa’dan Çin’e kadar büyük potansiyelli bir ticaret yolu da açılmış, Türkiye ile diğer Türk cumhuriyetleri arasındaki tarihî kara yolu bağı da yeniden kurulmuş olur ve böylelikle hem ticaret yolu olarak hem de insanların güzergahı olarak kullanılan kara yolu konusunda İran’a bağımlılık sona ermiş olur. Bu projenin birçok uluslararası destekleyicisi olduğu gibi, elbette karşı çıkanları da var. Karşı çıkan ülkelerin arasında ise İran geliyor. İran hangi gerekçelerle Zengezur Koridoru’nun açılmasına karşı çıkıyor? Dr. Mehmet Rıza Heyet: İlk olarak, İran’ın şu ana kadarki Kafkasya politikası, “Azerbaycan’a karşı Ermenistan’ı destekleme” şeklinde özetlenebilir. Bu politika çerçevesinde, projenin olası yararları ve zararları gözetilmeksizin her durumda Ermenistan’ı destekleme politikası İran yönetiminin siyasi ilkesi ve kendi ifadesiyle kırmızı çizgisi olarak nitelendirilmiştir. İkinci neden olarak, İran’ın Türklük ve Azerbaycan karşıtı politikaları, ülke içinde de nüfusun büyük bir kısmını oluşturan Türkleri rahatsız etmektedir. Birinci ve İkinci Karabağ savaşları sırasında Güney Azerbaycan Türklerinin Azerbaycan Cumhuriyeti’ne verdiği manevi destek, İran üzerinden Ermenistan’a gönderilen silah ve yardım malzemelerinin Güney Azerbaycanlılar tarafından durdurulması, “Biz Azerbaycan’ın yanında değiliz, biz Azerbaycan’ız” anlayışının halk arasında giderek yayılması, başkent Tahran da dahil olmak üzere çeşitli şehirlerde itiraz gösterileri ve İran’ın Azerbaycan’a olası müdahalesi sırasında Güney Azerbaycan Türklerinin Tahran yönetimine karşı Azerbaycan’ın yanında yer alacağı, Zengezur ve Güney Azerbaycan meselesini birbirine bağlamıştır. İran yönetiminin bir yandan Zengezur Koridoru’nu Ermenistan’ın toprak bütünlüğünün ihlali olarak değerlendirip kırmızı çizgi ilan etmesi, öte yandan ise Güney Azerbaycan Türklerinin kriz döneminde verebileceği tepkinin sonuçları, bu ülkeyi açmaz bir duruma sokmuştur. Üçüncü neden, İran yönetimi ve genellikle Panfarsist düşünceye sahip etkili ve yetkili kişiler; Azerbaycan Cumhuriyeti’nin Karabağ ve Zengezur sorununu çözdükten sonra Güney Azerbaycan meselesine daha çok yoğunlaşacağını, dolayısıyla Zengezur Koridoru’nun açılmasının doğrudan Güney Azerbaycan Türklerini etkileyeceğini ve bu sürecin nihayetinde İran’ın parçalanması ile sonuçlanabileceğini ileri sürmek suretiyle de bu koridora karşı çıkıyorlar. İran yönetimi açısından, Azerbaycan Cumhuriyeti’nin daima kendi sorunlarıyla uğraşması ve hatta kendi içinde daha büyük sorunlarla karşı karşıya kalması en ideal durumdur. Bu amaçla da İran yönetimi ve özellikle de DMO bünyesindeki eğitim kurumları, Azerbaycan’da siyasi şiiciliğin yayılmasını, eğittikleri kişiler arasından terörist gruplar oluşturmayı planlamakta ve böylece Azerbaycan’da yönetime karşı bir akım yaratmayı hedeflemektedir. Azerbaycan’da özellikle son bir yıl içinde İran’la iltisaklı kişilerin gözaltına alınması da İran’ın çirkin planlarının deşifre olduğunu göstermesi açısından önemlidir. Dördüncü ve son neden, her ne kadar İran yetkilileri Zengezur Koridoru’unun açılması durumunda İran’ın ekonomik açıdan zarar göreceğini, bunun yerine Kuzey-Güney yolunun daha mantıklı olacağını öne sürse de, asıl korkusu, kuzeyinde güçlü bir Türk Dünyasının oluşması ve bu akımın kısa bir süre zarfında İran’ı, özellikle de ülke içindeki 40 milyonluk Türk’ü etkilemesidir. İşte bu nedenle de çoğu zaman Zengezur Koridoru yerine “Turan Koridoru” ifadesini kullanmayı tercih ediyorlar. Meseleye bir de şu açıdan bakmamız gerekir. Doğuda Çin ve Hindistan, iki rakip ülke olarak kendi ticaret yollarını oluşturmaya çalışırken, Çin; Zengezur Koridoru üzerinden doğu-batı hattını desteklemekte, Hindistan ise İran’ın güney limanları üzerinden güney-kuzey hattını savunmaktadır. Bu nedenle de, birçok konuda İran’la işbirliği içinde olan Çin, Zengezur Koridoru meselesinde Azerbaycan’la aynı yönde hareket derken, Hindistan; İran ve Ermenistan’la işbirliği yapıyor. Olası Azerbaycan-Ermenistan savaşında İran müdahale eder mi? Dr. Mehmet Rıza Heyet: Hatırlarsanız İkinci Karabağ Savaşı sırasında İran defalarca Aras Nehri kıyısında askeri tatbikat düzenleyerek, Azerbaycan’ı tehdit etmeye çalışmış, başta devrim lideri Ali Hamneyi olmak üzere birçok yetkili Ermenistan sınırlarının İran’ın kırmızıçizgisi olduğunu belirtmişti. Bu açıklamalara bakıldığında olası bir savaşta İran’ın askeri olarak müdahale etme ihtimali yüksektir. Fakat İran’ı bu kararı almakta engelleyen çok önemli etkenler vardır. Onlardan biri, Türkiye-Azerbaycan arasından imzalanan ve savaş sırasında karşılıklı taahhüt içeren Şuşa Beyannamesi; bir diğeri ise Azerbaycan-İsrail arasındaki çok yakın askeri işbirliği ve İsrail’in de doğrudan olmasa bile İran’a karşı olası saldırılarıdır. Bunun yanı sıra İran birçok açıdan daha dezavantajlı durumdadır. Bunlardan biri, Batı ülkeleri arasında İran’ı destekleyecek bir gücün olmaması; Rusya’nın bulunduğu savaş ortamı nedeniyle İran’a yeterince destek sağlayamaması; Çin’in sessiz kalma ihtimali ve aynı zamanda İran’da rejime karşı biriken nefret ve öfkenin yeniden toplu itiraz gösterilerine dönüşmesidir. İran’ın karşı karşıya kaldığı bu sorunların başında ise, Güney Azerbaycan meselesi gelmektedir. İran’ın olası müdahalesi durumunda Güney Azerbaycan Türklerinin Azerbaycan ordusuna destek vereceğine, rejime karşı birleşeceğine, Güney Azerbaycan’dan askeri sevkiyatın güvenli olmayacağına kesin gözü ile bakılıyor. Üstelik bu karşı durmanın yalnız Güney Azerbaycan’da değil, Türklerin yoğun olarak yaşadığı başkent Tahran’a, Kaşkay Türklerinin yaşadığı Şiraz ve İsfahan’a kadar sıçrayabileceği ihtimali de çok yüksektir. Dolayısıyla İran’ın olası müdahalesi, siyasi bir intihar olarak değerlendirilebilir. Fakat önceki tecrübelere dayanarak, İran’ın Kasım Süleymani olayında olduğu gibi, kamuoyunu ikna etmek için müdahale ediyormuş veya edecekmiş gibi tavırlar sergilemesi, bazı askeri tatbikatlar düzenlemesi ve en belki de boş alanlara bir iki füze fırlatması da muhtemeldir.

Moskova'da Aliyev ile Paşinyan arasında "Zengezur Koridoru" tartışması! Haber

Moskova'da Aliyev ile Paşinyan arasında "Zengezur Koridoru" tartışması!

Rusya, Azerbaycan ve Ermenistan liderlerinin 25 Mayıs 2023 tarihinde gerçekleştirilen üçlü toplantısı, Moskova'da sona erdi. Üçlü toplantıdan önce gerçekleştirilen Avrasya Ekonomik Birliği toplantısında, Ermenistan Başbakanı Nikol Paşinyan ile Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev arasında tartışma çıktı. RUSYA DEVLET BAŞKANI PUTİN, ALİYEV İSMİNİ TELAFFUZ EDEMEDİ Üçlü toplantıdan önce gerçekleştirilen Avrasya Ekonomik Birliği toplantısı sırasında Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin, Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev’in adını yanlış telaffuz etti. Putin, Azerbaycan cumhurbaşkanını tanıtırken önce birkaç saniye düşündü, sonra adını söyledi ama "İlham" ismini telaffuz edemedi. PAŞİNYAN, “ZENGEZUR KORİDORU” KAVRAMINA KARŞI ÇIKTI! Avrasya Ekonomik Birliği toplantısında, Azerbaycan Cumhurbaşkanı Aliyev ile Ermenistan Başbakanı Paşinyan arasında tartışma yaşandı. Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev yaptığı konuşma sırasında “Zengezur Koridoru” kavramını kullandı. İlham Aliyev, "Zengezur Koridoru’nun oluşturulması için de inisiyatif aldık. Bu koridor, Azerbaycan'ın ana karasını Nahçıvan'a bağlayacak ve aynı zamanda uluslararası demiryolu güzergahlarının bir parçası olacak" dedi. Ermenistan Başbakanı Nikol Paşinyan, bu kullanıma şiddetle karşı çıktı. PAŞİNYAN, "AZERBAYCAN’IN TOPRAK İDDİASI" OLDUĞUNU ÖNE SÜRDÜ Buna tepki olarak Nikol Paşinyan, Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin'in sözünü keserek "Azerbaycan Cumhurbaşkanı konuşmasında son yıllarda Ermenistan'a yönelik toprak iddiaları için slogan haline gelen bir ifade kullanmıştır. Bunun da 9 Kasım açıklamasının 9. Maddesi çerçevesinde yapıldığını belirtmek isterim. Bu açıklamada sadece bir koridordan, Rus barış güçlerinin kontrolünde olması gereken ve ne yazık ki Azerbaycan'ın yasa dışı ablukası altında olan Laçın Koridoru’ndan bahsettiğimizi vurguluyorum” dedi. PAŞİNYAN’A GÖRE “ZENGEZUR KORİDORU” DEĞİL “ERMENİ KAVŞAĞI” Paşinyan, Ermenistan’ın ekonomik ve ulaşım iletişimlerine açık olduğunu söylerken, “Zengezur Koridoru” için; “Biz buna Ermeni kavşağı diyoruz ve ülkelerin egemenlikleri ve yasaları çerçevesinde bölgesel iletişimin açılmasına hazırız” dedi. ALİYEV’DEN PAŞİNYAN’A CEVAP Azerbaycan Cumhurbaşkanı Aliyev, Ermenistan Başbakanı Paşinyan’ın yönelttiği suçlamalara cevap verdi. Aliyev, “Elbette polemik başlatmak istemiyorum ama Ermenistan'a karşı toprak iddialarıyla suçlandık. Böyle bir iddiamız olmadığını belirtmek isterim. Sözlerimde böyle bir noktayı görmek için çok parlak bir hayal gücüne sahip olmak gerekiyor. Kullandığım "koridor" kelimesine gelince, bu kelimeyi Kuzey-Güney ve Doğu-Batı koridorlarına uyguladım. Uluslararası terminolojiye aşina olanların sözlerime Ermenistan Başbakanı'nın yüklediği anlamı yüklemeyeceğini düşünüyorum” dedi.

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.