Kazak petrolüne Rusya'ya alternatif yeni güzergâh: Azerbaycan
Kazakistan, Rusya'nın hâkimiyetinde olan petrol taşımacılığını çeşitlendirme stratejisinin bir parçası olarak Rusya dışı güzergâhlardan ham petrol sevkiyatını arttırıyor. Kazakistan'ın en büyük petrol nakliyecisi KazTransOil, 2023 yılı sonuna kadar Aktau limanından Bakü limanına 1.4 milyon ton petrol ihraç etmeyi planladığını açıkladı.
KAZAK PETROLÜNÜN AZERBAYCAN ÜZERİNDEN TAŞINMASI YÜZDE 54 ARTTI
Azerbaycan merkezli Trend Haber Ajansı, şirket yetkililerine dayandırdığı haberinde 2023 yılının yalnızca Ocak-Ağustos döneminde Azerbaycan'daki Bakü Uluslararası Deniz Ticaret Limanı'na Kazak petrolü akışının 12 kat arttığı kaydedildi.
2023 yılının ilk sekiz ayında Aktau limanından ihraç edilmek üzere 2.164 milyon ton Kazak petrolü taşındı. Söz konusu bu veri, bir önceki yılın aynı dönemiyle karşılaştırıldığında 759.000 tonluk ya da yüzde 54'lük bir artışa denk geliyor. Bu miktarın 520,000 tonu Tengiz sahasından, 252,000 tonu Dunga sahasından, 1.385 milyon tonu Buzachi Yarımadası sahalarından ve 7,000 tonu da Kashagan sahasından gelmekte.
Kazak petrolünün Azerbaycan üzerinden Avrupa pazarlarına taşınması, Azerbaycan'ın SOCAR şirketi ile Kazak ulusal enerji şirketi KazMunayGas arasında daha önce imzalanan bir anlaşma sayesinde arttı.
Taraflar arasındaki ilk anlaşma, Tengiz sahasından yılda 1.5 milyon ton petrolün Bakü-Tiflis-Ceyhan boru hattı üzerinden taşınmasını öngörüyor.
RUSYA, SAVAŞ SEBEBİYLE YARA ALMAYA DEVAM EDİYOR
Trans-Hazar güzergâhı, Kazakistan'ın ekonomik güvenliği açısından büyük önem taşımakla birlikte Rusya'nın 24 Şubat 2022 tarihinde Ukrayna’nın ana karasına yönelik başlattığı topyekun işgal girişimi ve saldırılarının ardından ortaya çıkan savaşının yansımaları sonucunda Rusya toprakları üzerinden yapılan ihracatın giderek zorlaşması nedeniyle önem kazanıyor.
Orta Koridor, Avrupa ve Asya arasında kilit bir ticaret yolu olarak ortaya çıkmış olup, bölgedeki denize kıyısı olmayan ülkeler için daha fazla ekonomik fayda ve daha hızlı transit süreleri sunmakta. Azerbaycan'daki Bakü Uluslararası Deniz Ticaret Limanı, Kazakistan'daki Aktau/Kuryk limanları ve Türkmenistan'daki Türkmenbaşı Limanı, bölgesel ticaret için önemli kazanımlar vaat eden bu rota üzerindeki başlıca denizcilik noktaları olarak beliriyor.
ORTA KORİDOR, DAHA KISA VE AZ MALİYETLİ
Orta Koridor, Kuzey Koridoru ile karşılaştırıldığında seyahat mesafesini 2.000 kilometre kısaltarak daha uygun maliyetli ve daha hızlı bir ticaret yolu sağlamakta. Ayrıca Orta Koridor bölgesi iklim açısından da daha elverişli koşulları barındırmakra ve deniz yollarına kıyasla seyahat süresini yaklaşık 15 gün kısaltmakta.
Orta Koridor aynı zamanda Asya'daki kargo trafiği için de büyük fırsatlar sunmakta ve Türkiye'deki liman bağlantılarını entegre ederek malların Orta Doğu, Kuzey Afrika ve Akdeniz bölgesine ulaşma imkanı sunmakta.