Uluslararası Bağımsız Çerkesya Konferansı Sonuç Bildirgesi: Kırım'ın Rus işgalinden kurtarılması stratejik öneme sahiptir
23 Kasım 2024 tarihinde çevrim içi olarak gerçekleştirilen II. Uluslararası Bağımsız Çerkesya Konferansı'nın sonuç bildirgesi yayımlandı. Birleşik Çerkesya Konseyinin düzenlediği Kırım Tatar Millî Meclisi (KTMM) Başkanı Refat Çubarov, Çerkes, Çeçen, Dağıstan, Başkurt, Nogay ve Buryat üst düzey isimler ile Ukraynalı yetkililerin katıldığı konferansta emperyalist ve işgalci Rus doktrini ele alındı.
İŞGALCİ RUSYA, ÇERKESLERİ ZORLA CEPHEYE GÖNDERİYOR
Konferansta Rusya'nın, 24 Şubat 2022'de Ukrayna'da başlattığı savaş kapsamında binlerce Çerkesi zorla cepheye gönderdiği vurgulandı. Açıklamada, "Aynı zamanda NATO, bölgedeki etkisini artırmak için Yunanistan, Bulgaristan, Romanya ve Polonya’da üsler kurmuştur. Bu durum, Çerkesya’nın geleceği açısından kritik bir risk ve fırsat doğurmaktadır." ifadesi yer aldı.
Ayrıca; Çarlık Rusyası, Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği (SSCB) ve Rusya Federasyonu tarafından sürgün, işgal ve zulme maruz kalan Çerkeslerin, Kırım Tatarlarının ve Ukraynalıların durumu masaya yatırıldı. Çerkesya’nın bağımsızlığını uluslararası düzeyde tartışmak ve bölge barışına katkılarını değerlendirmek üzere tertip edilen konferansın sonuçları ise maddeler halinde belirtildi:
1. Kendi Kaderini Tayin Hakkı: Çerkes ulusu, Birleşmiş Milletler Yerli Halkların Haklarına Dair Bildirge’nin 3. maddesi kapsamında, siyasî statüsünü ve ekonomik, sosyal, kültürel gelişimini özgürce belirleme hakkına sahiptir. Bağımsız bir Çerkesya Devleti’nin kurulması, bu hakkın somut bir gerekliliğidir.
2. Bağımsız Çerkesya Hükûmeti: Çerkes halkının uluslararası platformlardaki hak mücadelesini desteklemek için Bağımsız Çerkesya Hükûmeti’nin kurulmasına yönelik çalışmalar başlatılmalıdır.
3. Diğer Yerli Halkların Hakları: Çeçenler, İnguşlar, Dağıstanlılar, Kazan Tatarları, Don Kazakları, Karelyalılar, Astrahan Nogayları, Kuzey Osetyalılar ve Uygurlar gibi diğer yerli halkların da kendi kaderlerini tayin hakkı tanınmalıdır.
4. Çerkes Soykırımının Tanınması: Çerkes Soykırımı’nın dünya parlamentolarınca tanınması için uluslararası girişimlerde bulunulmalı, bu doğrultuda akademik ve hukukî çalışmalar desteklenmelidir.
5. Soykırımın Telafisi: Çerkesya’da hak iddia eden diğer unsurların talepleri, uluslararası hukuk ve adalet çerçevesinde geçersiz kabul edilmelidir. Çerkesya’nın bağımsızlığı, bu taleplerin reddedilmesiyle mümkün olacaktır.
6.Tarafsızlık İlkesi: Çerkesler, haklarını uluslararası hukuk çerçevesinde savunmalıdır.
7. Çerkes-Uygur Dayanışması: Çerkesler ve Uygurlar, benzer tarihî trajediler yaşamış halklar olarak dayanışmalarını artırmalı ve bağımsızlık mücadelelerini birlikte sürdürmelidir.
8. Rusya’nın Savaş Suçları: Çerkes Soykırımı ve Rusya’nın diğer savaş suçları, AGİT ve BM gibi uluslararası kuruluşların gündemine taşınmalıdır.
9. Kırım ve Çerkesya İlişkileri: Kırım’ın Rus işgalinden kurtarılması, Çerkesya’nın bağımsızlığı için stratejik bir öneme sahiptir. Kırım Hanlığı ile Çerkesya arasındaki tarihî bağlar unutulmamalıdır.
10. 'Kuşak-Yol Projesi: Çin’in Kuşak-Yol Projesi, Çerkesya’nın ekonomik ve stratejik değerini artırmaktadır. Bölgedeki doğal kaynaklar, bu önemin temel unsurlarıdır.'
11. Diaspora Dayanışması: Çerkes Diasporası, bağımsızlık mücadelesi kapsamında dayanışmayı güçlendirmeli ve uluslararası arenada etkili bir duruş sergilemelidir.
12. Çerkes Kimliği ve Soykırım: Çerkes Soykırımı, Çerkes kimliğinin bir parçasıdır. Tüm Çerkes kurumları, bu soykırımın tanınması için bulunduğu ülkelerdeki üniversitelerle iş birliği yapmalıdır.
13. Tarihî Hakların Savunulması: Çerkesya, demografik yapısından bağımsız olarak, tarihsel ve ulusal bir Çerkes toprağıdır. Bu fikir, uluslararası kamuoyunda güçlü bir şekilde savunulmalıdır.