SON DAKİKA
Hava Durumu

#Dans

QHA - Kırım Haber Ajansı - Dans haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Dans haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

Kırım'ın geleneksel halk oyunu: Tım Tım Haber

Kırım'ın geleneksel halk oyunu: Tım Tım

Yağmur Filiz Şahin/QHA Ankara Kırım Tatar halkının geleneksel halk oyunlarından biri olan Tım Tım dansı, sergilendiği her platformda büyük ilgi görüyor. Romanya'daki Kırım Tatarlarından Tarihçi Prof. Dr. Ekrem Gafar, Kırım Tatar aydınlarından şair Şakir Selim ve Rıza Fazıl'dan edindiği bilgi çerçevesinde Tım Tım dansının tarihini Kırım Haber Ajansına (QHA) anlattı. ???? Kırım'ın geleneksel halk oyunu: Tım Tım ???? pic.twitter.com/IJPtkQQ0H4 — QHA - Kırım Haber Ajansı (@qha_kirimhaber) May 31, 2024 Eskişehir'de faaliyet yürüten Kırım Ailesi dans eğitmeni Mavile Mametova, Tım Tım dansının nasıl icra edildiğini gösterdi. Tım Tım dansının ilk olarak ise, 16. yüzyılda Moskova zaferi dönüşü Kırım ordusunu karşılamak için oynandığı bilinmekte. QHA'nın derlediği Tım Tım dansının tarihinine ve inceliklerine gelin yakından bakalım. MÜZİĞİYLE DİNLEYENLERİ BÜYÜLEN KIRIM TATAR DANSI: TIM TIM Millî günlerde, tepreşlerde, şenliklerde ve kutlamalarda icra edilen bu dansın tarihi çok eskiye dayanıyor. İlk kez 16. yüzyılda oynandığı düşünülen Tım Tım, orduyu karşılayan renkli bir gösteri olarak karşımıza çıkıyor. Kırım ordusu 1552 yılında Moskova'dan zaferle döndüğünde, Kırım Tatar halkı kıvanç gösterisini Tım Tım ile gösterdi. Ancak daha sonra evrilen bu dans, Çoban Oyunu ile özdeşleşmeye başladı. Geleneksel danslardan biri olan oyunda; çoban, sürülerini otlatırken uykuya dalar ve rüyasında gördüğü peri kızı Tım Tım dansı oynamaya başlar. Kırım Tatar geleneksel kıyafeti ve başındaki fesiyle nazik hareketler yapan peri kızı, kırlangıç edasıyla çobanı büyüler. Sadakati ve özgürlüğü temsil eden kırlangıç kuşunun hareketlerinden esinlenilen dansta, küçük adımlar ve ayakların ileri geri hareketleri kırlangıcın gökyüzüne yükselişi ve daha sonra aşağı doğru süzülüşü temsil edilir. Figürleriyle dikkatleri üzerine toplayan Tım Tım hakkında arşivlenmiş ilk görüntü ise Kırım'ın Kefe şehrinden Nazife Asanova'nın 1936 yılında Moskova'daki dansı... O dönemdeki bir festivalde geleneksel kıyafetlerle icra edilen dans, büyük bir beğeniye sahne oldu ve yaygınlaştı.  Günümüzde müziğiyle ilgimizi çeken Tım Tım'ın bestesi ise birçok sanatçının eserine ilham olmuştur. Bunlardan biri de Rumen besteci George Enescu'nun Ciocarlia isimli eseri. Eserde birebir olarak kullanılan Tım Tım müziğinin ritmi, kendinizi sanki Kırım'ın eşsiz doğasında hissettirerek ruhunuzun derinliklerine işliyor. İşte bugün, Kırım Tatar halkı tarafından çeşitli programlarda oynanan bu dans, Kırım'da simge haline gelen kırlangıcın hareketleriyle yeniden vatan Kırım topraklarında özgür bir şekilde icra edilmeyi bekliyor.

Kırım Tatar Kültür Günleri: Evelina Kemileva “Kırım Tatar Dans Tarihi”ni anlattı Haber

Kırım Tatar Kültür Günleri: Evelina Kemileva “Kırım Tatar Dans Tarihi”ni anlattı

Şefika Gaspıralı Kadın İnisiyatifinin 27-30 Nisan 2023 tarihlerinde Kırım Derneği Genel Merkezinde düzenlediği Kırım Tatar Kültür Günlerinin sonuncu gününde de birbirinden farklı konukların sunumlarıyla dolu dolu kültür ve sanat faaliyetleri izleyici ile buluşturuldu. Tuvgan Til İnternet Sitesi Koordinatörü Oya Deniz Çongar Şahin'in moderatörlüğünde gerçekleşen etkinliğe; Kırım Tatar Milli Meclisi (KTMM) Başkan Yardımcısı İlmi Ümerov, Kırım Tatar Milli Meclisi üyesi Gayana Yüksel, TBMM İYİ Parti Sözcüsü, Genel Başkan Başdanışmanı Prof. Dr. Kürşad Zorlu ve eşi, Kırım Derneği Genel Başkanı Mükremin Şahin, Şefika Gaspıralı Kadın İnisiyatifi Başkanı Necla Kalkay, Kırım Derneği Genel Başkan Yardımcısı Rıfat Baybörü, Kırım Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Ali Olgun Boydak,  Kırım Vakfı Başkanı Tuncer Kalkay, Kırım Gelişim Vakfı Bursa Şube Başkanı Haluk Yaşayanlar, TURKSİD kurucusu ve iş insanı İsmet Yüksel, Bilkent Üniversitesi Öğretim Üyesi, Prof. Dr. Hakan Kırımlı, gazeteci Elmaz Kırımlı, gazeteci-yazar Gönül Şamilkızı ile pek çok davetli katıldı. Kırım Tatar Kültür Günlerinde Kırım Derneği Genel Merkezinin halkoyunları ve müzik topluluğu "Cıyın Ansambli"nin hocası Evelina Kemileva “Kırım Tatar Dans Tarihi”, konuşması ile Kırım Tatar dansının tarihini anlattı.  Kemileva, Kırım Tatar dansının gelişimine dikkat çekti.  Kırım Tatar dansının büyük ustası Hayri Emirzade’nin hayatına dikkat çeken Kemileva, Kıyiv’de Emirzade’nin yaptığı Kırım Tatar dansının hayranlık uyandırdığını ifade etti. 1923’te Kırım’da halk sanatçısı unvanı alan Emirzade’nin ömrünün son yıllarının Bakü’de fakirlik içinde geçtiğini anlattı. Emirzade’nin mezarının nerde olduğunun bilinmediğine dikkat çeken Kemileva, bu büyük ustaların geleneklerini sürdürdüklerini ifade etti. Kırım Tatar sanatının önemli ismi Üsein Bakkal'ın, Kırım Tatar dans okulunun kurucusu olduğuna dikkat çeken Kemileva, onun her konuda yetenekli bir sanatçı olduğunu ifade etti. Üsein Bakkal’ın 1937 senesinde “halk düşmanı” olarak tutuklandığını söyleyen Kemileva, 8 yıl sonra serbest kalan Bakkal'ın, Haytarma Ansambli'nin kurucusu olduğunu kaydetti. Kemileva, 18 Mayıs 1944 Sürgününün ardından Kırım Tatar dans oluşumlarının faaliyetinin durduğunu, sürgünün ardından tekrar faaliyete geçen grubun adının yasaklar sonucunda “Haytarma Ansambli olduğunu ifade etti. Bu dönemde kurulan Haytarma Ansambli’nin önemli sanatçısı Akim Cemilev’den bahseden Kemileva, Cemilev’in 18 yaşında iken Moskova’da Sovyet Yaratıcılık Festivali’ni elde ettiğini ifade etti. Kırım Tatar danslarının tarihini anlatan Kemileva, Horan dansının nasıl yapıldığını anlattı. Horan dansında, Kırım Tatar dans geleneğinde olmayan, omuz omuza ve el ele dans edildiğini ifade eden Kemileva, bu dansın halkın birlik sembolü olduğunu vurguladı. Çok bilinen ve beğenilen Tım Tım dansından da bahseden Kemileva, bu dans ile Kırım Tatar kadınların tüm zerafetini yansıtıldığını ifade etti. Kemileva, Tım Tım dansının efsanevi hikayesini anlattı. Bayramların, Ağır Ava dansı ile başladığını söyleyen Kemileva; Ağır Ava’nın ardından Haytarma dansı yapıldığını ilk başta erkeklerin oynadığı dans sonrasında erkek, kadın hep birlikte oynandığını kaydetti. Ağır Ava’nın ilk başta ağır başladığını anlatan Kemileva, “Haytarma”nın kelime anlamının Kırım Tatarca "tekrar" olduğunu ifade etti. Kemileva, böylelikle bu dansın sınırının olmadığını sözlerine ekledi.  Kemileva, bu dansın bir gün özgür Vatan Kırım’da yapılacağına dair inanç ve temennisini paylaşarak sözlerini tamamladı.

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.