SON DAKİKA
Hava Durumu

#Borç Tuzağı

QHA - Kırım Haber Ajansı - Borç Tuzağı haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Borç Tuzağı haber sayfasında canlı gelişmelerle ulaşabilirsiniz.

Çin'in Haber

Çin'in "borç tuzağı" stratejisi devrede: Kazakistan ile 2,5 milyar dolarlık anlaşma!

Kazakistan ile Çin arasındaki ticari anlaşmalar dizisine bir yenisi daha eklendi. Kazakistan Başbakanı Olcas Bektenov, 4 Kasım 2024 tarihinde Şanghay ziyareti sırasında Çin'in önde gelen şirketlerinden China Huadian Corporation, CHN Energy ve Zijin Mining Group ile değeri 2,5 milyar dolar olan 8 ticari anlaşma imzaladı. ÇİN'İN STRATEJİK SEKTÖRLERE SIZMA GİRİŞİMİ: YERLİ ÜRETİME DARBE! Kazakistan hükumeti ile Çinli şirketler arasında imzalanan anlaşmalar enerji, metalurji, otomotiv ve ileri teknoloji alanlarını kapsıyor. Bu sektörlerdeki anlaşmalar, ilk başta ekonomik büyüme ve istihdam yaratma potansiyeli sunsa da, uzun vadede ülkedeki yerli üretimi ve teknolojik gelişmeyi sekteye uğratıyor. Kazakistan gibi kaynak zengini bir ülkede yapılan bu tür anlaşmalar, başlangıçta cazip görünse de uzun vadede ülkeyi borç yükü altına sokabiliyor. Bu durum, özellikle ekonomik kriz dönemlerinde, borçların geri ödenememesi sonucunda ülkelerin stratejik varlıklarını kaybetmesi riskini taşıyor. Çinli şirketlerin yerli piyasalara girmesinin rekabeti artırmak yerine, yerli firmaların güçsüzleşmesine ve bağımlılığının artmasına neden olacağı da değerlendiriliyor. KAZAKİSTAN'A UZUN VADEDEKİ RİSKLERİ NELER OLABİLİR? Kazakistan'ın bu anlaşmalar aracılığıyla elde edeceği kısa vadeli ekonomik faydalar, uzun vadede bağımsızlık ve ekonomik sürdürülebilirlik açısından sorun teşkil ediyor. Ülkelerin, büyük ekonomik güçlerle kurduğu ilişkilerde dikkatli olması gerektiği konusunda birçok uzman hemfikir. Kazakistan'ın, bu anlaşmaların sonuçlarını dikkatle değerlendirmesinin ve Çin'le olan ekonomik bağlarını gözden geçirmesinin önemli olduğu ifade ediliyor. BORÇ TUZAĞI STRATEJİSİ Çin'in "borç tuzağı" stratejisi, özellikle gelişmekte olan ülkelerdeki büyük altyapı projeleri ve enerji yatırımları ile kendini gösteriyor. Örneğin, Sri Lanka, Çin'in finanse ettiği Hambantota Limanı projesi nedeniyle büyük bir borç yükü altına girdi. Borçlarını geri ödeyemeyen Sri Lanka, limanın yönetimini Çinli bir şirkete devretmek zorunda kaldı. Bu durum, ülkenin stratejik varlıklarının kontrolünü kaybetmesine neden oldu ve uluslararası kamuoyunda ciddi bir tartışma yarattı.

Çin Afrika'daki borç diplomasisinde yeni bir hamle daha yaptı Haber

Çin Afrika'daki borç diplomasisinde yeni bir hamle daha yaptı

Çin devleti idaresindeki şirketler, son yıllarda yatırım bahanesiyle Afrika ülkelerindeki hegamonyasını güçlendirmeye devam ediyor. Çin hükumeti, son 5 yılda Afrika ülkelerine 150 milyar dolardan fazla borç verdi. Böylece borcunu ödeyemeyen ülkelerin limanları, madenleri ve üsleri Çin'in eline geçiyor. 2023’TE YEDİ YIL SONRA İLK ARTIŞ Çin’in Afrika’ya sağladığı yıllık kredi miktarı 2023 yılında 4.61 milyar doları buldu. Bu rakam, 2016’dan bu yana ilk kez yıllık bazda artış gösterdi. 2012-2018 yılları arasında, Afrika’nın Çin’den aldığı yıllık kredi miktarı 10 milyar doların üzerindeydi. 2016 yılında 28.4 milyar dolarla zirveye ulaşan bu miktar, ardından düşüşe geçti. COVID-19 pandemisi sonrası ise büyük bir azalma yaşandı. Ancak 2023’te, kredi miktarındaki bu yeniden artış dikkat çekti. ÇİN’İN YENİ KREDİ STRATEJİSİ: ENERJİ SAHASI  2023 yılı itibarıyla, Çin’in Afrika’ya verdiği kredilerin yaklaşık yüzde 10’u güneş enerjisi ve hidroelektrik projelerine ayrıldı. Bu, Çin’in yenilenebilir enerjiye olan ilgisini artırdığını ve kömürle çalışan santrallere olan yatırımını azalttığını gösteriyor. Ayrıca, Çin’in riskleri azaltmak amacıyla daha çok bölgesel ve ulusal finans kurumlarına kredi sağladığı belirtildi. Böylelikle Çin, Afrika kıtasını kendi enerji sahasına dönüştürdü. 23 YILDA 182 MİLYAR DOLAR 2000-2023 yılları arasında Çin, Afrika’nın 49 ülkesine ve yedi bölgesel kuruluşa toplam 18 milyar 228 milyon dolar kredi sağladı. Bu kredilerin büyük kısmı enerji, ulaşım ve bilgi iletişim teknolojileri (ICT) sektörlerine yönelikti. Çin’in 2019’dan itibaren borç verme politikasını sıkılaştırması, pandemi ile hız kazandı. ÇİN’İN AFRİKA’DAKİ YENİ EKONOMİK STRATEJİSİ Pandemi sonrası Çin, Afrika’daki yatırımlarını artırdı. 2023 yılında Afrika’ya yapılan yatırımlar, yüzde 114 oranında artış gösterdi ve bu yatırımların büyük kısmı maden sektörüne yöneldi. Çin, Afrika’nın doğal kaynaklarını değerlendirme ve kendi ekonomik toparlanmasını destekleme stratejisini sürdürdü. STRATEJİK ALANLAR ÇİN'İN ELİNE GEÇİYOR Çin’in Afrika ülkelerine borç verme stratejisi, bu ülkeleri borç bataklığına sürüklemekle eleştiriliyor. Çin’in ‘kazan-kazan’ yaklaşımı, gerçek anlamda bir işbirliği mi yoksa eski sömürgeci ilişkilerin yeni bir biçimi mi olduğu konusunda tartışmalar sürüyor. Uzun süredir Afrika’da varlığını sürdüren Çin, daha önce verdiği kredileri ödeyemeyen Afrika ülkelerinin stratejik alanlarını işgal ediyor.

Çin'in Türkistan'a hâkimiyet kurma projesi ekimde başlayacak! Haber

Çin'in Türkistan'a hâkimiyet kurma projesi ekimde başlayacak!

Selahaddin Kaşgarlı / QHA Ankara Çin, hanedanlıklar döneminden bu yana yürüttüğü Türkistan coğrafyasını etkisi altına alma ve bölgeye hâkimiyet kurma planını sessizce ilerletiyor. Çin'in "Türkistan Rüyası" olarak adlandırdığı proje, bölgedeki Türk devletleri için tehlike arz ediyor. Bununla birlikte ekonomik açıdan görece zayıf konumda olan Türk devletleri, Çin'in ucuz mal sevkiyatı ile ülke pazarını elde etme stratejisine önlem alamıyor. DEMİRYOLU İNŞAATI EKİM'DE BAŞLAYACAK Çin'in Türk devletleri üzerinde nufüz sahibi olma projesi olan Özbekistan-Kırgızistan-Çin Demiryolu inşaatı gelecek ekim ayında başlayacak. Kırgızistan Meclis Başkanı Nurlanbek Şakiyev'in başkanlığında 19 Haziran toplanan Meclis Genel Kurulunda, söz konusu demiryolu projesi anlaşmasına ilişkin kanun teklifi görüşülerek, onaylandı. KIRGIZİSTAN ÇİN BANKALARINDAN BORÇ ALACAK Öte yandan Çin Demiryolu İnşaat Şirketi Tasarım ve Araştırma Enstitüsü, proje için fizibilite çalışmalarına başlandığını duyurdu. Projenin toplam maliyeti ise 4 milyar 700 milyar dolar olacak. Kırgızistan bu geniş kapsamlı projenin 2 milyar 350 milyon ABD doları tutarındaki bütçesi için Çin bankalarından kredi almayı planladığını açıkladı. ÇİN KIRGIZİTAN'IN DOĞRUDAN YABANCI YATIRIMDA ANA KAYNAĞI HALİNE GELDİ Ayrıca 2023 yılında Çin'in Kırgızistan'a doğrudan yabancı yatırımı 220,8 milyon doları buldu. Bu yatırım ülkenin toplam 798,2 milyon dolarlık doğrudan yabancı yatırımının neredeyse yüzde 28'ini oluşturuyor. Ayrıca Çin geçen yılın ilk 6 ayında Kırgızistan'a 102 milyon dolar yatırım yapmıştı. "ÇİN, KIRGIZİSTAN'DA DEMİRYOLUMUZUN OLMASINI İSTEMİYOR" Daha önce Kazakistan Stratejik Araştırmalar Enstitüsü Depreme Dayanıklı Yapı Araştırma Enstitüsü Başkanı Rayimkul Mendekeev, bu projenin Kazakistan'ın çıkarına olmadığını, daha çok Çin'in çıkarına olduğunu ve projenin siyasi nedenlerden dolayı aksadığını belirterek, "Kırgızistan'da demiryolu yok, Kazakistan üzerinden mal taşıyoruz. Ekonomik bağımlılığımız onların yararınadır. Kısacası Çin, Kırgızistan'da kendi demiryolumuzun olmasını istemiyor." ifadelerini kullanmıştı.

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.