Kırgızistan, eğitimde yaşadığı öğretmen açığını kapatmak amacıyla Rus öğretmenleri kullanma kararı aldı. Kırgızistan Eğitim ve Bilim Bakanı Yardımcısı Muratbek Kasımalyev’in konuya ilişkin Azatlık Radyosuna verdiği bilgilere göre, bu yıl Rusya’dan 200 öğretmen, Kırgızistan’ın öğretmen sıkıntısı çeken okullarında görev yapacak. Ancak, bu öğretmenlerin ne zaman ve ne kadar süreyle görevde olacakları, hangi branşlarda eğitim verecekleri ve finansman detayları hakkında herhangi bir açıklama yapılmış değil.
KIRGIZİSTAN’IN KENDİ EĞİTİM SİSTEMİNİ GÜÇLENDİRECEK Mİ?
Bu adım, eğitimdeki kritik sorunlara kalıcı çözümler getirmektense, geçici bir çözüm arayışının içinde olduğu anlamı taşıyor. Kırgızistan’ın kendi eğitim sistemini güçlendirmek yerine, dışarıdan gelen öğretmenlere dayanması, millî eğitim anlayışının sorgulanmasına neden oluyor. Kırgızistan, öğretmen açığını Rusya’dan gelen öğretmenlerle kapatmaya çalışırken, bu stratejinin ülkenin eğitim sistemine uzun vadeli etkiler doğuracağı tahmin ediliyor. Öğretmen açığının özellikle Rusça eğitim veren okullarda ve tam bilimler (fizik, matematik, biyoloji) gibi alanlarda yoğunlaştığı belirtiliyor. Bu durum, eğitimdeki temel sorunların köklü bir reform yerine, geçici çözümlerle yüzeysel olarak ele alındığını düşündürüyor.
KIRGIZ ÖĞRETMENLERDE RUSYA'YA GİDİYOR
Ayrıca, Rusya'nın Başkurtistan Ulusal Pedagojik Üniversitesi ile yapılan anlaşma çerçevesinde, Kırgızistan’dan 300 eğitimcinin iki yıl süren yeniden eğitim kurslarına katılacağı ve diplomalarını alacağı belirtiliyor. Bu tür programların ne kadar etkili olduğu ve Kırgız eğitim sisteminin ihtiyaçlarını ne ölçüde karşılayacağı soruları ise yanıt bekliyor.
KAPASİTESİNİ VE BAĞIMSIZLIĞINI ZAYIFLATTI
Geçmişte de Rusya, Kırgızistan’a öğretmen göndererek bu sorunu geçici bir şekilde çözmeyi denemişti. Ancak, uzun vadede bu tür dışsal yardımlar, Kırgızistan’ın kendi eğitim sistemini güçlendirme kapasitesini ve bağımsızlığını zayıflattı. Kırgızistan’ın eğitimdeki yapısal sorunlara köklü ve sürdürülebilir çözümler geliştirmek yerine, sürekli olarak dış yardımlara bel bağlaması, ülkenin eğitim politikalarındaki bağımsızlık ve özerklik anlayışını sorgulatıyor.