Kırım'a yasa dışı giriş yapan yat, İstanbul'a yanaştı!

Kırım'a yasa dışı giriş yapan gemi, İstanbul'a yanaştı!

Haber Giriş Tarihi: 29.03.2021 18:06
Haber Güncellenme Tarihi: 29.03.2021 18:06
https://www.qha.com.tr/

Rus işgali altında bulunan Kırım Yarımadası'nın Akyar (Sivastopol) Limanı'na 2020 yasa dışı giriş yapan ve bütün kış limanda bulunan Birleşik Krallık bandıralı gemi, Türkiye Deniz Ticaret Odası'nın uyguladığı yasağı delerek İstanbul'a yanaştı.

Black Sea News Genel Editörü Andriy Klımenko, Rus işgali altında bulunan Kırım'a yasa dışı giriş yapan Birleşik Krallık bandıralı "Harizma" adlı yatın İstanbul'a yanaştığını bildirdi. Sosyal medya hesabı üzerinden konuyla ilgili açıklama yapan Klımenko, 26 Temmuz 2020 tarihinde Akyar'a Rusya'nın Soçi kentindeki limandan gelen yatın Kırım'da deniz turları düzenlediği ve bütün kış orada kaldığını belirtti.

BİRLEŞİK KRALLIK BANDIRALI GEMİ, TÜRKİYE'NİN UYGULADIĞI YASAĞI DELEREK KIRIM'DAN İSTANBUL'A GELDİ

Söz konusu yatın, 27 Mart 2021 tarihinde saat 20.06'da Akyar'dan ayrıldığı ve bugün saat 9.40-10.00 arası İstanbul'a yanaştığı belirtildi.

Türkiye Deniz Ticaret Odası 6 Ekim 2017 tarihinde "Karadeniz’de Gemi Seferleri ve Kırım Bağlamında Belirlenen İlkeler" başlıklı bir açıklama yayımlayarak, Kırım bölgesinden ve limanlarından geldiği tespit edilen gemilerin Türkiye'ye girişlerine müsaade edilmeyeceğini ve ülkeden bu bölge limanlarına çıkış verilmeyeceğini belirtmişti.Deniz Ticaret Odası'ndan 2017 yılında yapılan açıklamanın tam metni:

"Karadeniz'de gemi seferleri ve Kırım bağlamında gözetilecek ilkelerin belirlenmesi amacıyla, Kırım Bölgesi Limanlarına gerçekleştirilen seferlere getirilen kısıtlamalara ilişkin Ülkemizin yürüttüğü dış politika göz önüne alınarak gerekli tedbirlerin alınması ve konunun bizzat Liman Başkanlıkları tarafından takip edilmesi gerektiği,

Bu kapsamda;

Liman Başkanlıklarınca, Karadeniz Limanlarından gelen gemilerin geliş bildirimlerinde konunun takibine yönelik son Liman Çıkış Belgelerinin ve son çıkış limanından itibaren jurnal kayıtlarının gemilerden talep edilerek kontrolünün sağlanacağı, ayrıca gemilerin bahse konu limanlardan geldiğinin kontrolü için mevcut tüm sistemler ve açık kaynaklar da kullanılarak (AIS, VDR, verileri vb) gerekli kontrollerin yapılacağı;

Kırım Bölgesinden ve Limanlarından geldiği tespit edilen gemilerin ülkemize girişlerine müsaade edilmeyeceği ve bu bölge limanlarına çıkış verilmeyeceği,

Ayrıca; Liman Başkanlıklarınca acentelerden; "Limanımıza uğrayacak geminin son çıkış noktasının Kırım bölgesi limanları olmadığını, limandan Kırım bölgesi limanlarına çıkmayacağını, Kırım ibareleri taşıyan gümrük, liman ve ticaret belgelerine "Ukrayna" ibaresi içerseler dahi ülkemiz makamlarında hiçbir işlem yapılmayacağı, her hangi bir şekilde yukarıdaki hususlara aykırı bir durumun tespiti halinde tüm liman masrafları ve hukuki sorumlulukların acentemize ait olacağını beyan ve taahhüt ederiz" şeklinde bir taahhütname alınacağı,

Bu hususların, gemilerin donatanına, bayrağına ve yüklü olup olmadığına bakılmaksızın, eksiksiz ve istisnasız uygulanacağı, bu çerçevede gereken tüm tedbirler alınarak, ülkemizin yürüttüğü dış politika ve hedeflerine uygun şekilde gereken hassasiyet gösterilerek, takibinin Liman Başkanlıklarınca yapılacağı bilgisi alınmıştır."

RUS İŞGALİNDEN SONRA UKRAYNA KIRIM’DAKİ LİMANLARI KAPATTI

Rusya’nın 2014 yılında Kırım’ı işgal etmesinden sonra Ukrayna Devlet Deniz ve Nehir Ulaştırma Müfettişliği, Ukrayna’nın Kırım’da bulunan Kezlev, Kerç, Akyar, Kefe ve Yalta’daki limanlarını uluslararası trafiğe kapattı. Ardından Ukrayna Bakanlar Kurulu, Rusya tarafından işgal edilen Kırım’da bulunan Sivastopol, Kezlev (Yevpatoriya), Yalta, Kefe (Feodosiya) ve Kerç limanlarını, yabancı gemilere açık limanlar listesinden çıkardı.

Birleşmiş Milletler Genel Kurulunun, Kırım’ın Rusya tarafından işgalini tanımamasına ilişkin bildiriyi kabul ettikten sonra, ulaştırma şirketlerinin işgal edilen yarımadaya uçak veya gemi seferi düzenlemesi yasaklanmıştı. Uluslararası normlar ve Ukrayna mevzuatı gereğince, söz konusu kuralların ihlal edilmesi durumunda, ulaştırma aracına el koyma ve şirkete uluslararası sefer düzenleme yasağı gibi ciddi yaptırımlar uygulanıyor.