Tarayıcınız güncel değil

Site Javascript ve Cookies desteği gerektiriyor

Siteden en iyi şekilde yararlanmak için aşağıdaki tarayıcılardan birini indirip kurun:

MENÜ
Follow us
29 Eylül 2021 - 05:17
#
22 Mart 2021, 19:41

Mesele dernekle bitmemeli

Nariman Ustayevİsmail Gaspıralı Jeostrateji Enstitüsü Müdürühaber@qha.com.tr

Kırım Tatar diasporasının, Ukrayna vatandaşları Kırım Tatarları hayatındaki rolü hakkında konuşurken, Ukrayna’nın gelişmesi için diasporanın katılması gerektiği ve diaspora temsilcilerinin katkılarının önemli olabileceği birkaç öncelikli yön tanımlamak mümkündür. Elbette, Kırım Tatar diasporası, dünyada Kırım Tatarlarının haklarını korumak için güçlü siyasi ve ekonomik araç olabilir, silahlı saldırı karşısında kalan Ukrayna’ya verilen uluslararası desteğin artırılması konusunda çalışabilir. Bunun dışında Kırım Tatar diasporası yabancı yatırımcıları Ukrayna’ya çekerek onlara iş geliştirme konusunda yardımcı olabilir, eğitim programları üzerinde çalışabilir. Aslında Ukrayna’ya yardım etme ihtiyacı hissediyorsa, Kırım Tatar diasporası için yardım edebileceği birçok alan var.

Geçen hafta Türkiye’deki Kırım Tatar derneğinin bazı temsilcileri Ukrayna Anayasasına değişiklik tekliflerinde bulundu. Bir taraftan, Kırım asıllı Türkiye vatandaşları ana vatanlarında yaşayan Kırım Tatarlarının haklarının korunmasına karşı ilgi gösterdiler. Tabii ki, Kırım Tatar diasporası Ukrayna Cumhurbaşkanından Kırım Tatar halkının haklarını güvence altına almak için mevcut önerileri desteklemesini, bu konunun gündeme getirmesini ve önemini vurgulamasını isteyebilir. Ayrıca diaspora temsilcileri Ukrayna milletvekillerine seslenebilir. Şu an Ukrayna Parlamentosunda, Kırım Tatarı olan ve Kırım Tatar halkının haklarını layıkıyla temsil eden üç milletvekili var. Kırım Tatar halkının hak ve menfaatlerinin yasal olarak sağlanması, Kırım’ın işgalden kurtarma meselelerinde Kırım Tatarlarının rolü ve Kırım Platformunun uygulanması konularında çalışıyorlar.

Başka bir taraftan, yabancı vatandaşlarının Ukrayna Anayasası için değişiklik teklifinde bulunması Ukrayna’nın içişlerine müdahale işaretleri taşıyor. Burada ise bir dizi soru oluşuyor:

Yayımlanan metin birkaç kişinin girimişimi mi, yoksa Türkiye’deki Kırım Tatar diasporası arasında bu konuda geniş çaplı tartışmalar yapıldı mı?

Teklif metnini kim hazırladı?

Yayımlanan metin göz önüne alındığında, hazırlıklara katılan 

avukatların uzmanlık düzeyinin çok yüksek seviyede olmadığını söyleyebiliriz.

Bu metin Dünya Kırım Tatarları Kongresi çerçevesinde tartışıldı mı?

Eğer öyleyse, bu teklif daha önce Ukrayna’da ilgili bir kamuoyu tartışmasını başlatabilecek olan Kırım Tatar halkının ulusal temsilci organlarına önerilmiş midir?

Yabancı ülke vatandaşlarının, Verhovnaya Rada (Ukrayna Parlamentosu) tarafından Ukrayna halkı adına kabul edilen Ukrayna Anayasasına değişiklik teklif etmeleri kesinlikle kabul edilemez olduğu açıktır. Hatta, Ukrayna’ya yönelik silahlı saldırı, Kırım’ın işgali ve Doğu Ukrayna’daki savaş koşulları altında, Ukrayna Anayasası metnini değiştirmeyi amaçlayan bir dış faktörün müdahalesi çok şüpheli ve belirsiz bir girişim olarak görülebilir.

Bu durumdan ne sonuçlar çıkarabiliriz? Kıyiv yönetiminin bu konuda resmi bir açıklama yapacağını düşünmüyorum. Kırım Derneği Genel Merkezinin bazı temsilcileri bunun Türkiye Cumhuriyeti teklifi olmadığı görüşünü dile getirdi.

Kirim Tatarlarinin bakis acisindan bakacak olursak soru çok daha karmaşıktır.

Böyle girişimler neden ortaya çıkıyor?

Temel nedenlerden biri bazı kişilerin bir çözüm bulma ve yeni bir Kurultay toplama, yeni siyasi, güvenlik ve dijital gerçekliklere uyum sağlama konusundaki isteksizliği Kırım Tatar halkının milli temsil organlarının demokratik kurumlar olarak taşıdıkları rolünün daha da değersizleştirilmesine yol açıyor.

Nitelikli olarak Kırım Tatar Milli Meclisi yeni üyelerini seçmesi gereken Kırım Tatar Milli Kurultayı delegelerinin 2018’de seçilmemesi, yurtdışından gelen bu tür çeşitli “girişimlere” yol açıyor.

Seçimlerin daha fazla geciktirilmesi hem demokrasiyi tehdit ediyor hem de Kırım Tatar halkını temsil eden organlarının meşruiyetini yitirmesine yol açabilir, aynı zamanda Kırım Tatar halkının bir bütün olarak daha fazla gelişme olasılığını tehdit ediyor.

Bu nedenle, Kurultay hazırlıkları, demokratik, adil ve şeffaf seçimlerinin sonucu sorumlu, profesyonel, zamana uygun yöneticilerinin Kırım Tatar Milli Meclisi üyeleri olarak seçilmesi, diasporada seçim yapmaya, Dünya Kırım Tatar Kongresi toplama hazırlıklarına odaklanmamız gerek.

Kırım Tatar halkının, siyasi ve diplomatik girişimi olan Kırım Platformu’nun kilit bir parçası olması gerektiğinden eminim. Bundan dolayı Kırım Tatar halkının temsilci organları yeni meydan okumalara hazırlıklı olmalılardır.

2021 yılı, Kırım Tatar halkının sürdürülebilir kalkınmasını sağlamak için demokratik değişimlerin ve sistematik dönüşümlerin yılı olmalıdır.

Yazarın diğer düşünceleri

Diğer yazarlar