Suriye bandıralı gemi, Türkiye’den Kırım’a yasa dışı sefer düzenledi

Haberler
Anife Bilal
18 Haziran 2021, 17:35
Anife Bilal
18 Haziran 2021, 17:35

Suriye bandıralı FINIKA gemisi, yasakları delerek Rus işgali altında bulunan Kırım’daki limanlara demir atamaya devam ediyor. Ukrayna yasalarını ihlal ederek kapalı olan Kırım’ın limanlarına sık sık yasa dışı giriş yapan FINIKA gemisi Pendik’te yük bıraktıktan sonra Akyar (Sivastopol) limanına geçti.

Ukrayna’da kurulan ve ayrılıkçılar ile teröristlerin işlediği suçları, Ukrayna yasalarının ihlalleri ile ilgili bilgileri içeren Mirotvorets sitesinin haberine göre, Suriye bandıralı gemi, 7 Haziran tarihinde Rusya’nın Novorossiysk limanından Pendik limanına hurda metal yükü getirdi. Daha sonra yükü boşaltan gemi, 14 Haziran tarihinde İstanbul’daki Pendik limanından çıkış yaptı.

5 TON HURDA YÜKLENMESİ PLANLANIYOR

15 Haziran’da İstanbul Boğazı’ndan Karadeniz’e geçen FINIKA vericiyi kapattı. 16 Haziran sabah saatlerinde ise gemi Akyar yakınlarında görüldü. Aynı gün öğlen saatlerinde gemi Akyar’daki Kamışova Korfezi’nde demir attı. Akyar limanında FINIKA gemisine 5 ton hurda metalin yüklenmesi planlanıyor. 

Yasakları ihlal eden Suriye bandıralı gemi senenin başından bu yana işgal altındaki Kırım’ın limanlarına üç defa yasa dışı giriş yaptı.

TÜRKİYE’NİN UYGULADIĞI YASAK

Türkiye Deniz Ticaret Odası 6 Ekim 2017 tarihinde “Karadeniz’de Gemi Seferleri ve Kırım Bağlamında Belirlenen İlkeler” başlıklı bir açıklama yayımlayarak, Kırım bölgesinden ve limanlarından geldiği tespit edilen gemilerin Türkiye’ye girişlerine müsaade edilmeyeceğini ve ülkeden bu bölge limanlarına çıkış verilmeyeceğini belirtmişti. Deniz Ticaret Odası’ndan 2017 yılında yapılan açıklamanın tam metni:

“Karadeniz’de gemi seferleri ve Kırım bağlamında gözetilecek ilkelerin belirlenmesi amacıyla, Kırım Bölgesi Limanlarına gerçekleştirilen seferlere getirilen kısıtlamalara ilişkin Ülkemizin yürüttüğü dış politika göz önüne alınarak gerekli tedbirlerin alınması ve konunun bizzat Liman Başkanlıkları tarafından takip edilmesi gerektiği,

Bu kapsamda;

Liman Başkanlıklarınca, Karadeniz Limanlarından gelen gemilerin geliş bildirimlerinde konunun takibine yönelik son Liman Çıkış Belgelerinin ve son çıkış limanından itibaren jurnal kayıtlarının gemilerden talep edilerek kontrolünün sağlanacağı, ayrıca gemilerin bahse konu limanlardan geldiğinin kontrolü için mevcut tüm sistemler ve açık kaynaklar da kullanılarak (AIS, VDR, verileri vb) gerekli kontrollerin yapılacağı;

Kırım Bölgesinden ve Limanlarından geldiği tespit edilen gemilerin ülkemize girişlerine müsaade edilmeyeceği ve bu bölge limanlarına çıkış verilmeyeceği,

Ayrıca; Liman Başkanlıklarınca acentelerden; “Limanımıza uğrayacak geminin son çıkış noktasının Kırım bölgesi limanları olmadığını, limandan Kırım bölgesi limanlarına çıkmayacağını, Kırım ibareleri taşıyan gümrük, liman ve ticaret belgelerine “Ukrayna” ibaresi içerseler dahi ülkemiz makamlarında hiçbir işlem yapılmayacağı, her hangi bir şekilde yukarıdaki hususlara aykırı bir durumun tespiti halinde tüm liman masrafları ve hukuki sorumlulukların acentemize ait olacağını beyan ve taahhüt ederiz” şeklinde bir taahhütname alınacağı,

Bu hususların, gemilerin donatanına, bayrağına ve yüklü olup olmadığına bakılmaksızın, eksiksiz ve istisnasız uygulanacağı, bu çerçevede gereken tüm tedbirler alınarak, ülkemizin yürüttüğü dış politika ve hedeflerine uygun şekilde gereken hassasiyet gösterilerek, takibinin Liman Başkanlıklarınca yapılacağı bilgisi alınmıştır.”

RUS İŞGALİNDEN SONRA UKRAYNA KIRIM’DAKİ LİMANLARI KAPATTI

Rusya’nın 2014 yılında Kırım’ı işgal etmesinden sonra Ukrayna Devlet Deniz ve Nehir Ulaştırma Müfettişliği, Ukrayna’nın Kırım’da bulunan Kezlev, Kerç, Akyar, Kefe ve Yalta’daki limanlarını uluslararası trafiğe kapattı. Ardından Ukrayna Bakanlar Kurulu, Rusya tarafından işgal edilen Kırım’da bulunan Sivastopol, Kezlev (Yevpatoriya), Yalta, Kefe (Feodosiya) ve Kerç limanlarını, yabancı gemilere açık limanlar listesinden çıkardı.

Birleşmiş Milletler Genel Kurulunun, Kırım’ın Rusya tarafından işgalini tanımamasına ilişkin bildiriyi kabul ettikten sonra, ulaştırma şirketlerinin işgal edilen yarımadaya uçak veya gemi seferi düzenlemesi yasaklanmıştı. Uluslararası normlar ve Ukrayna mevzuatı gereğince, söz konusu kuralların ihlal edilmesi durumunda, ulaştırma aracına el koyma ve şirkete uluslararası sefer düzenleme yasağı gibi ciddi yaptırımlar uygulanıyor.