Ukrayna: İşgal altındaki Kırım'da bağımsız basın kalmadı

03 Temmuz 2020, 16:59

Rusya, Kırım’ı işgal ettikten sonra yarımadada faaliyet gösteren basın kuruluşlarının sayısı 3000’den 232’ye indi. Dün düzenlenen Avrupa Güvenlik ve İşbirliği Teşkilatı (AGİT) Daimi Konseyi toplantısında konuşan Ukrayna’nın Viyana’daki Uluslararası Kuruluşlar Temsilcisi Yevgen Tsımbalyuk, işgal edilen Kırım’daki ifade özgürlüğü durumuna dikkat çekti.

KIRIM’DA BAĞIMSIZ BASIN KALMADI

Ukraynalı diplomat, “Şu an Rus işgalci yönetimi, Kırım’ın enformasyon alanındaki ifade özgürlüğünü yok etme sürecini tamamladı. İşgalden önce Kırım’da yaklaşık 3 bin medya kuruluşu faaliyet gösteriyordu. Yarımadada yapılan zorunlu yeniden tescil sürecinden sonra Roskomnadzor (Rusya Federal Bilgi Teknolojileri ve Kitle İletişimi Denetleme Kurumu) sadece 232 basın kuruluşuna çalışma lisansı verdiğini açıkladı. Yarımadada çalışmasına izin verilen basın kuruluşlarının arasında hiçbir Ukrayna basın kuruluşu yer almıyor” diye belirtti.

RUSYA UKRAYNA’YA AİT 503 RADYO VE TELEVİZYON FREKANSI ÇALDI

Rusya’nın yarımadada Ukrayna televizyon ve radyo kanallarının kullandığı 503 televizyon ve radyo frekansını yasa dışı olarak kullandığını belirten Tsımbalyuk, “Rusya, Ukrayna’ya karşı saldırgan propaganda yaymak için Ukrayna’nın hem devlet hem de özel şirketlerine ait 503 frekans ayrıca 500’den fazla verici, yüzlerce anten, diğer ekipman ve varlıkları çaldı.” ifadelerini kullandı.

Ukraynalı diplomat, alternatif bilgi kaynakları ve bağımsız medyalara erişimi olmayan  işgal edilen Kırım’ın şu an tüm dünyadan koparıldığını ifade etti. Ukraynalı gazetecilere Kırım’a girişin yasaklandığını, yarımadada faaliyet gösteren yurttaş gazetecilerinin ise sıradan bir röportaj için “terörle” suçlandığını belirten Tsımbalyuk, “AGİT’in Basın Özgürlüğü Temsilcisinin bu gerçeklere daha çok dikkat etmesi gerektiğine inanıyoruz.” dedi.

KIRIM TATAR YURTTAŞ GAZETECİLERİN SERBEST BIRAKILMASI İÇİN RUSYA’YA DAHA FAZLA BASKI UYGULANMALI

Ukraynalı diplomat, Kırım Tatar yurttaş gazeteci Nariman Memedeminov, Server Mustafayev, Remzi Bekirov, Osman Arifmemetov, Rüstem Şeyhaliyev’in Rusya tarafından yasa dışı olarak alıkonulduğunu hatırlatarak onların serbest bırakılmasını sağlamak için Rusya’ya uygulanan baskıyı artırmaya davet etti.

Tsımbalyuk, “AGİT Basın Özgürlüğü Temsilciliğini, Ukraynalı yurttaş gazetecilerinin serbest bırakılmasını sağlamak için elinde olan tüm araçları kullanmaya ve Rusya tarafından işgal edilen Ukrayna topraklarında basın ve ifade özgürlüğü tehditleriyle ilgili sorunları ele almaya devam etmeye davet ediyoruz.” diye kaydetti.

Bilindiği gibi, Kırım’ın Rusya tarafından işgal edilmesi ardından birçok medya kuruluşu yarımadadaki faaliyetini durdurdu. ATR ve Lâle televizyon kanalları, Meydan ve Lider radyoları, Rusya Telekomünikasyon Kontrol İdaresi’ne (Roskomnadzor) birçok kez başvuruda bulunmalarına rağmen Rusya lisansı verilmemesi nedeniyle 1 Nisan 2015 tarihinden itibaren yayınlarını durdurmak zorunda kaldı. Roskomnadzor’un lisansını alamayan Kırım Haber Ajansı (QHA) da Kıyiv’e taşınmak zorunda kaldı.


Basın Özgürlüğü
ifade özgürlüğü
İşgal Altındaki Kırım
Ukrayna
Bunlara da bakın: