Ukrayna'nın "ikinci bir AN-225 rüyası" Türkiye’nin yardımıyla mı tamamlanacak?

24 Ekim 2020, 18:54

Türkiye, üretimine 1988’de başlanan ancak yapımı yarıda kalan ve hangarda tutulan Antonov fabrikasında üretilen, ikinci bir “Rüya” olarak tanımlanan AN-225 uçağının tamamlanmasını finanse edebilir… İkinci AN-225 uçağı Antonov (Ukrayna merkezli Kamu İktisadi Teşebbüsü uçak üretim firması) fabrikasında yarıda kalmış gövde ve kuyruk aksamıyla tamamlanmayı bekliyor.

Ukrayna Başbakan Yardımcısı ve Stratejik Endüstrilerinden Sorumlu Bakanı Oleg Uruskıy, dünyanın en büyük kargo uçağı AN-225 Mriya’nın (Rüya) ikincisini Türkiye’yle tamamlayabileceklerini açıkladı.

Ukrayna Başbakan Yardımcısı ve Stratejik Endüstrilerinden Sorumlu Bakanı Oleg Uruskıy, 23 Ekim 2020’de Kıyiv’de düzenlenen basın toplantısında “Türkiye, halihazırda ikinci An-225’in tamamlanması için finansal destek sağlayabilir” dedi.

Antonov An-225 Mriya, merkezi Ukrayna’da bulunan Antonov Tasarım Bürosu (Antonov Design Bureau) tarafından yapılmış stratejik hava taşıtı. “Buran Uzay Mekiğini” taşıma amaçlı imal edilen uçak, yine Antonov tarafından üretilen AN-124 modelinin daha büyük hali. Uçak, Ukrayna dilinde “Hayal/Rüya” anlamına gelen Myria adını taşıyor.

ERDOĞAN’LA “İKİNCİ RÜYA”NIN TAMAMLANMASI GÖRÜŞÜLDÜ

Uruskıy, basın toplantısında yaptığı açıklamada, Ukrayna Devlet Başkanı Volodımır Zelenskıy’le beraber 16 Ekim 2020’deki Ukrayna’dan Türkiye’ye yapılan son resmi ziyaret esnasında Türkiye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ile ikinci Mriya’nın tamamlanmasını görüştüklerini aktardı.

Ukrayna Cumhurbaşkanı Volodımır Zelenskıy, 16 Ekim’de Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın daveti üzerine resmi çalışma ziyareti kapsamında Türkiye’ye geldi. Zelenskıy, Cumhurbaşkanı Erdoğan ile bir araya gelmiş ve savunma sanayi başta olmak üzere ikili ülke ilişkileri kapsamında heyetler arası görüşmeler gerçekleştirilmişti.

Oleg Uruskıy bu konunun beklenmedik bir şekilde gündeme geldiğini söylerek şunları kaydetti:

“Ziyaret sırasında Türkiye Cumhurbaşkanı ile ikinci ‘Rüya’yı tamamlama konusuna değinmemiz benim için çok egzotik bir durumdu. Uzman düzeyinde daha fazla tartışmaya ihtiyaç duyulmaktadır. Stratejik nakliye uçağına ilgi duyuyorlar ama Ruslana’yı öneremiyoruz çünkü mevcut olanlara kendi ihtiyacımız var ve yenilerini yapamayız.Bir rüyayı teorik olarak tamamlayabiliriz ve yatırımcıların ilgisi varsa pratik olarak aynısını yapabileceğimize inanıyorum.”

ANTONOV AN-225

Antonov An-225 Mriya (Rüya), merkezi Ukrayna’da bulunan Antonov Tasarım Bürosu (Antonov Design Bureau) tarafından yapılmış stratejik hava taşıtıdır. “Buran Uzay Mekiğini” taşıma amaçlı imal edilen uçak, AN-124 modelinin daha büyük halidir. Uçağa, Ukrayna dilinde “Hayal” anlamına gelen Myria adı verildi.

AN-225, Buran yörünge uzay aracını ve Energia roket birimlerini üretim yerlerinden ve hava alanlarından Kazakistan’daki Baykonur uzay üssüne taşımak için ortaya çıkartıldı. Ayrıca uçağın, uzaya roket fırlatmaları için bir hava fırlatma platformu olarak kullanılması planlandı. İlk zamanlar bu türden en az 10 dev uçağın inşa edilmesi planlandı, ancak “Rüya”nın özel olarak tasarlandığı iddialı Sovyet uzay programı, SSCB’nin çöküşü nedeniyle durduruldu.

Kalkış ağırlığı 600 ton olan uçak 250 tona kadar yük taşımaktadır. 14 bin km uçuş yapabilmektedir.

2019 yılında, ikinci AN-225 uçağının tamamlanması için 300 ila 400 milyon dolara ihtiyaç duyulacağı belirtildi.
Çin’in bu tamamlanmaya hazır olduğu da bildirildi. Ancak Çin girişimleri sürdürülmedi.

Antonov fabrikasındaki devasa bir havacılık merkezinin ortasında, bugüne kadar bitmemiş uçağın, gövdeye ek olarak bir kanat ve kuyruğu yapıldı.

Sovyetler Birliği döneminde ilk olarak uzay mekiği taşıyıcısı olarak düşünülen An-225, ilk uçuşunu 21 Aralık 1988’de gerçekleştirdi. An-225, 640 ton azami kalkış ağırlığına sahip. Dünyanın en büyük uçağı 1988’de yapıldı. Mriya’nın ikincisine de başlandı ancak bitirilemedi, 2. Mriya’nın sadece gövdesinin yapıldığı biliniyor, bitirilmesi için ise 300-400 milyon dolar bütçe gerektiği düşünülüyor.

2019’da, ikinci An-225 (Rüya) uçağının tamamlanması için 300 ila 400 milyon dolara ihtiyaç duyulacağı açıklandı. 2016’da Çin firması Aerospace Indurstry Corporation of China (AICC) ile dünyanın en büyük uçağı An-225’in modernize edilerek ikinci kopyasının üretilmesi konusunda çerçeve anlaşması imzalanmış, ancak proje yarıda kalmıştı.
İkinci uçak, Antonov fabrikasında yarıda kalmış gövde ve kuyruk aksamıyla tamamlanmayı bekliyor.

AN-225
Türkiye
Ukrayna
Bunlara da bakın: