Rus havayolları, yaptırımlardan sıyrılabilmek için Türkiye merkezli taşıyıcılar kurmayı planlıyor

Güncel
qha muhabir
10 Haziran 2022, 21:32
qha muhabir
10 Haziran 2022, 21:32

Bazı Rus havayolu şirketlerinin, yaptırımları aşabilmek için girişimlerde bulunduğu iddia edildi. Bloomberg’in haberine göre Rusya’nın Türkiye merkezli yeni taşıyıcılar kurmayı planladığı öne sürülüyor. Rusya’nın Türkiye’ye uçuş talebinin şu anda arzı aştığı, taşıyıcıların uçak kiralayabilip, onarım tesislerine erişebileceği ifade edildi.

Bazı Rus havayolu şirketlerinin, Ukrayna’yı işgal girişiminden sonra Rusya’nın uçak kiralamalarını ve bakım-onarım tesislerine erişmelerini engelleyen yaptırımları aşmak için Türkiye merkezli taşıyıcılar kurmaya çalıştığı iddia edildi. Nordwind Havayolları’nın sahibi Pegas Touristik ve Azur Air’i işleten Anex Turizm Grubu’nun, Türkiye’de yeni havayolları kurmayı düşündüğü ve konuyla ilgili bilgilere göre leasing şirketleri ile uçak almak için görüşmelerde bulunduğu öne sürülüyor.

Bloomberg’in haberine göre Ukrayna’nın işgalinden önce 56 ülkeye uçan devlete ait Aeroflot PJSC’nin aksine, Azur Air ve Nordwind ağırlıklı olarak Rus tatilcileri turistik yerlere taşıyor. Rusya merkezli olmakla birlikte, her ikisinin de Türk işadamları tarafından kontrol edilen daha büyük tur şirketlerinin parçası olduğu ifade ediliyor. Habere göre özel meseleleri tartışırken kimliğinin açıklanmamasını isteyen bazı kişiler, taşıyıcıların bireysel olarak yaptırıma tabi tutulmadığını, bu nedenle hareketlerin kuralları ihlal etmeyeceğini söyledi.

İDDİALARA YÖNELİK DOĞRUDAN BİR AÇIKLAMA GELMEDİ

Avrupa Birliği yaptırımlarının, ağırlıklı olarak İrlanda merkezli leasing şirketlerini Rusya’daki havayollarına yönelik uçak kiralamalarını feshetmeye zorladığı ve taşıyıcıların Avrupa hava sahasında uçmasını yasakladığı biliniyor. Havayolları, ülkenin hava bağlantılarını sürdürmeye kararlı olan Rus hükumetinin uçakları geri vermeden önce izin almaya zorlamasının ardından uçakları kiralayanlara iade etmeyi reddetti.

Anex, Türkiye’nin güney kıyılarının ana merkezi olan Antalya’da Boeing Co.’nun dar ve geniş gövdeli jet filosuyla yeni bir birlik kurabileceğini söyledi. Söz konusu kişiye göre grup, Dubai Aerospace Enterprise ve Aviation Capital Group’un yanı sıra AerCap Holdings ve Boeing Capital Corp. dahil olmak üzere birçok kiralayanla görüşmelerde bulunuyor.

Azur Air ve Nordwind temsilcileri, yorum isteyen e-postalara veya telefon görüşmelerine yanıt vermedi. Pegas yorum yapmak için hemen müsait olmadığını bildirirken, DAE, Boeing ve AerCap’ın yorum yapmaktan kaçındığı, Aviation Capital Group’un ise yorum isteyen e-postalara yanıt vermediği aktarıldı.

ERMENİSTAN DA SEÇENEKLER ARASINDA

Habere göre Anex birimlerinden Mavi Gök Havacılık (MGA), Türkiye’de hava taksi ve ticari yolcu taşımacılığı lisansı arama çabalarının Ukrayna’daki savaştan önce geldiğini ve yaptırımlarla hiçbir ilgisi olmadığını söyledi. Şirket, 8 Haziran 2022’de yaptığı açıklamada, “MGA, kurulduğu günden bu yana, yaptırım kuralları da dahil olmak üzere tüm havacılık kurallarına uymayı taahhüt etti ve etmeye devam ediyor” dedi.

Pegas’ın Southwind adlı bir havayolunu başlatabileceği ve yeni taşıyıcıların bu yaz faaliyete geçebileceği, Anex’in uçuş operasyonları başlatmak için mevcut bir taşıyıcının lisansını kullanmayı da düşündüğü aktarıldı. Bloomberg’e açıklama yapan kişilerden biri, charter havayolu Tailwind ile görüşmelerde bulunulduğunu, bir kişinin de Pegas’ın Ermenistan’da da yeni bir havayoluna üs kurmayı düşündüğünü söyledi.

ATOR BAŞKANI LOMİDZE: TÜRKİYE’YE OLAN HAVA YOLLARINDA TALEP ARZI ÇOK AŞIYOR

Rusya Tur Operatörler Birliği (ATOR) Başkanı başkanı Maya Lomidze, Rus turistlerin Türkiye seyahatlerine ilgilerinin sürdüğünü ve uçuş sıkıntısına rağmen sayılarının 2021’deki beş milyona kıyasla bu yıl üç milyona ulaşabileceğini söyledi. Ancak Lomidze, Türk Hava Yolları’nın Rusya havacılık otoritelerinden talep ettiği tüm ekstra slotları almadığı ve yurtdışında kiralık uçak kullanma yasağının Rus taşıyıcılarının kapasitesini sınırladığı için Türkiye’ye olan hava yollarında “talepin arzı çok aştığını” belirtti. Planetspotters.net izleme web sitesindeki verilere göre, Rus işgalinden önce Azur Air’in 34 Boeing uçaklık bir filosu, Nordwind’in ise Airbus SE ve Boeing jetleri dahil 28 uçağı bulunuyor.