Kerç Boğazı'ndaki gemi faciası: Gözümüzün önünde içimizi kanatarak boğazdan geçti

31 Temmuz 2019, 19:45

Rusya tarafından işgal edilen Kırım ile Rusya arasında bulunan Kerç Boğazı’nda, 21 Ocak 2019’da alevler içinde kalarak büyük bir faciaya sebebiyet veren “Candy” isimli gemi, 28 Temmuz 2019 Pazar günü sessiz sedasız bir şekilde bağlı bulunduğu römorkörle beraber Çanakkale Boğazı’ndan geçti.

FACİADA 4’Ü TÜRK 14 MÜRETTEBAT HAYATINI KAYBETTİ

Türk şirketi Milenyum Denizcilik’e ait Tanzanya Bandıralı “Maestro” ve “Candy” adlı gemilerin yakıt transferi yaptığı esnada, LPG tankerinin patlamasıyla çıkan yangında 4’ü Türk olmak üzere 14 kişi yaşamını yitirmişti.

AİLELER ADALET ARAYIŞLARINI SÜRDÜRÜYOR

Hayatını kaybedenlerin aileleri, olayın üzerinden aylar geçmesine rağmen sorumluların tespit edilerek cezalandırılmamasına tepkili. Twitter üzerinden tepkilerini dile getiren aileler, adalet arayışları için yetkililere çağrıda bulunuyor.

Gemide yaşamını yitiren Erdoğan Çetinok’un kardeşi Hülya Çetinok, Kırım Haber Ajansı (QHA) Türkçe servisine konuyla ilgili bilgi verdi.

Facianın üzerinden 6 aya yakın bir süre geçmesine rağmen yetkililerden somut bir adım görmediklerini ifade eden Çetinok, geminin Çanakkale Boğazı’ndan geçişini, “gözümüzün önünde içimizi kanatarak boğazdan geçti” sözleriyle anlattı.

28 Temmuz 2019’da Tanzanya bayraklı “Candy” isimli geminin, İzmir’in Aliağa ilçesindeki tersaneye götürülmek üzere, takip sistemi kapatılarak İstanbul ve Çanakkale Boğazı’ndan geçirildiği öğrenildi.

14 mürettebatın ölümüyle sonuçlanan olayın ana aktörlerinden olan gemi, Comoros Adaları Bayraklı “Feras” isimli römorkör tarafından çekilerek boğazdan geçirildi.

GEMİNİN TAKİP EDİLMESİNİ SAĞLAYAN SİSTEM KAPATILDI

Gemiye güvenlik gerekçesiyle, Kıyı Emniyet Genel Müdürlüğüne ait “Kurtarma-3” römorkörü de refakat etti. Olayla ilgili en flaş detay ise, geminin boğazlardan geçişi esnasında deniz araçlarının takip edilmesini sağlayan Otomatik Tanımlama Sisteminin (AIS) kapatılması oldu.

GEMİ YUNANİSTAN’A MI GİTTİ?

Geminin takip sisteminin boğazlardan geçtiği esnada kapatılması tepkilere neden olurken; geminin Türkiye üzerinden Yunanistan’a gittiği de iddialar arasında. Öte yandan, kaza ve otopsi raporlarının halâ hazırlanmamış olması da olaydaki ihmal iddiaları ve örtbas ihtimalini güçlendiriyor.

HEP AYNI CEVABI ALDIK: GEMİ YERİNDE DURUYOR

Gemide ikinci makinist olarak görev yapan ve olayda hayatını kaybedenler arasında bulunan Erdoğan Çetinok’un kardeşi Hülya Çetinok, geminin Çanakkale Boğazı’ndan geçişini ve facianın yaşandığı günden bugüne yaşanan süreci anlattı.

-Öncelikle başınız sağolsun. Sosyal medyada pek çok tepki ve konuya ilişkin paylaşım görüyoruz. Gemide hayatını kaybedenlerin aileleri olarak yetkililerden beklentiniz nedir?

-Geminin Türkiye’ye geleceği, biz ailelere Rusya’daki konsolosluk tarafından haber verilmeliydi. Her gün sürekli olarak geminin durumunu (CANDY) sorduk. Aldığımız cevap hep aynıydı. Gemi yerinde duruyor. Daha önce bize yardımcı olan Yunus Emre Bey’in görevden alınmasıyla yerine bakan Sevilla Şehnova Hanım bize bu konuyu bildirmedi.

Böylece Candy gemisi Pazar günü saat 18.10’da gözümüzün önünde içimizi kanatarak boğazdan geçti. Ölümlü bir olaya karışmış bir geminin o şekilde geçmesi bizleri çok şaşırttı. Gemiyi online platformlardan takip ediyorduk fakat AIS’in sürekli kapalı olması gemiyi görmemizi engelliyordu.

DENİZCİLİK KANUNUNA AYKIRI MI DAVRANILDI?

Türk denizcilik kanununda açık bir şekilde yazdığı halde Candy gemisini çeken römorkör ismi Feras, AİS kapalı bir şekilde boğazlardan acaba nasıl geçiş yaptı. Durumu kıyı emniyetine bildirdik ama kimse nedense hiçbir şey yapamadı, daha doğru ifadeyle yapmadı.

“BU KONUDA AİLELER NEDEN BU KADAR YALNIZ VE ÇARESİZ BIRAKILDI?”

Beklentimiz bu olayı yaşayan aileler olarak konunun bir an önce aydınlatılması. Yetkili kurumlardan ailelere mantıklı bir açıklama yapılması. Neden kimse bu konu ile ilgilenmiyor? Bu konuda aileler neden bu kadar yalnız ve çaresiz bırakıldı? Kimse bize destek olmadı.

-Olaydan bu yana, yetkililer tarafından size yapılan açıklamalar nelerdir? Bu açıklamalar sizi tatmin etti mi?

“AĞABEYİMİN NASIL VE NEDEN ÖLDÜĞÜNÜ ÖĞRENEMEDİM”

-21 Ocak 2019 tarihinden beri hiçbir yetkili olayla ilgili bize bir açıklamada bulunmadı. Konuyu sadece orada görevli olan Konsolos Yunus Emre Bey bizlerle paylaştı. Konunun takibini de ondan yaptık. Açıklamalar da hiç tatmin edici değildi. Hâlâ ağabeyim Erdoğan Çetinok’un neden ve nasıl öldüğünü öğrenemedim. Diğer aileler de aynı şekilde.

RUSYA KAZA VE OTOPSİ RAPORLARINI DÜZENLEMEDİ

-Daha önceki açıklamanızda kaza ve otopsi raporunun çıkmadığını söylemiştiniz. Raporlarla ilgili bir gelişme var mı?

-Rusya devletinden kaza raporu ve yaptıkları otopsilerin ayrıntılı raporlarını konsolosluk vasıtasıyla istedik. Fakat aldığımız cevap kaza raporu düzenleme yetkilerinin olmadığı ve rapor hazırlayamayacakları oldu. Bu konuda bile devletimiz kendi vatandaşına sahip çıkmadı.

İHMALLER VE ARMATÖRLERİN PARA KAZANMA HIRSINDAN DOLAYI HAYATINI KAYBEDEN İNSANLAR

-Son olarak, yasal süreçle ilgili gelişmeler nelerdir? Kazada yakınların kaybedenler olarak konuyla ilgili resmi bir talepte bulundunuz mu? Bulunduysanız ne tür adımlar atıldı?

-Şu an savcılık aşaması devam ediyor. Evet resmi talepte bulunduk. Ülkemizde adalet çok iyi işlediği için şimdiden 3 adliye dolaştık. Dosyamız neredeyse 5 aydır oyalanıyor. Kim neden ve neyi bekliyor? Anlam veremiyoruz. Neticede, ortada ihmaller ve armatörlerin para kazanma hırsından dolayı hayatını kaybetmiş olan insanlar ve bir an önce olayın çözülmesini bekleyen gözü yaşlı aileler, yetim kalmış çocuklar var.

candy
gemi yangını
Kerç Boğazı
Bunlara da bakın: