Çubarov Rus propaganda kanallarının kapatılması hakkında: Böyle bir kararı bekliyordum ama ümidimi kesmiştim

Haberler
E. K.
04 Şubat 2021, 11:49
E. K.
04 Şubat 2021, 11:49

Ukrayna’da Rus yanlısı Muhalefet Platformu-Yaşam İçin Partisi milletvekili Taras Kozak’ın sahibi olduğu medya şirketine yaptırım uygulanması ve Rus propagandası yapan televizyon kanallarının yayın lisansı iptal edilmesi ülkedeki en önemli gündem maddesi oldu. KTMM Başkanı Refat Çubarov, Ukrayna Cumhurbaşkanının aldığı kararı QHA’ya değerlendirerek, “Bu kararın alınacağından ümidi kesmiştim” dedi. Taras Kozak ülkede, Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin’e yakınlığıyla bilinen söz konusu partinin liderlerinden Viktor Medvedçuk, yediemini olarak görülüyor.

Ukrayna’da Rus propagandası yapan televizyon kanallarının kapatılması kararı hararetli tartışmalara neden olurken, Ukrayna toplumunda ağırlıklı olarak olumlu tepki aldı. Konu ile ilgili QHA’ya açıklamalarda bulunan Kırım Tatar Milli Meclisi (KTMM) Başkanı Refat Çubarov, 112 Ukrayna, NewsOne ve ZIK televizyon kanallarının Ukrayna enformasyon alanında Rus etkisi ve manipülasyonunun etkili mekanizmaları olmaları nedeniyle söz konusu kanalların kapatılması kararının kesinlikle haklı olduğunu vurguladı.

“DEVLETİN BU KARARI ALACAĞINDAN ÜMİDİMİ KESMİŞTİM”

Çubarov, “Böyle bir kararı bekliyordum ama devletin bu kararı alacağından ümidimi kesmiştim. Yönetim organları ile tüm etkileşimlerde, son aylarda ve hatta son bir yılda, Ukrayna toplumunda Rus değerlerini pekiştirmeye yönelik çok geniş çaplı bir enformasyon ve psikolojik operasyon gerçekleştirildiğini söylemiştim.” ifadelerini kullandı.

Aynı zamanda, Çubarov, yaptırım uygulanan kanallar kadar yıkıcı olan birkaç TV kanalının daha olduğunu söyledi.
KTMM Başkanı, bu tür yasakların sansüre dönüşmemesi için, manipülasyonlardan kaçınmak adına medyada belirli kriterlerin oluşturulması gerektiğini kaydetti. Çubarov, bu kriterlerin, Ukrayna’da siyasi çoğulculuğu sağlaması ama aynı zamanda da farklı görüşleri ifade etme bahanesiyle toplumda Rus ideolojisinin kök salmasına izin vermemesi gerektiğinin altını çizdi. Çubarov konuya ilişkin şöyle konuştu:

“Ukrayna Ulusal Güvenlik ve Savunma Konseyinin kararının ifade özgürlüğü ile ilgili konuların düzenlenmesiyle hiçbir ilgisi olmadığı kanaatindeyim. Bu televizyon kanalların çalışma şeklinin ifade özgürlüğü ile hiçbir ilgisi yoktu. 112 Ukrayna, NewsOne ve ZIK TV kanalları, Rusya Federasyonu’nun Ukrayna’daki propaganda aracıydı.”

Putin’in çocuğunun vaftiz babası olduğu bilinen Viktor Medvedçuk’un faaliyetleri için koşullar yaratıldığını ve bundan önceki hükumetin de sorumlu olduğunu ifade eden Çubarov, “2015-2019 yıllarında Medvedçuk gibi bazı muhalif politikacıların bazı fırsatlar elde ettiğini söyleyebilirim. Bunda, elbette, önceki hükumetin de hatası var.” dedi.

“BAZI TV KANALLARI YAYIN POLİTİKALARINI AÇIKÇA GÖSTERMİYORLARDI”

Öte yandan Çubarov, bazı Rus yanlısı televizyon kanallarının kendi yayın politikalarını her zaman açıkça göstermediğini, örneğin 112 Ukrayna kanalının söylemini ve ideolojik vektörünü yavaş yavaş değiştirdiğini, daha sonra bunun taktik ve hile olduğunun anlaşıldığını vurguladı.

KTMM Başkanı Çubarov, “Beni 2015-2016’da ve daha sonra bu kanalın programlarına davet etmişlerdi. O yıllarda farklı görüşlere sahip birçok politikacı yayınlara alındı. Aynı zamanda, açıkça Ukrayna karşıtı olan konuşmacılar çoğunlukta değildi. Ancak, seçim kampanyası yaklaştıkça tasmaları çıkarılmış gibi oldular. Davet edilen misafirlerin listelerini revize ettiler, değerlerini kökten değiştirdiler.” diye anlattı.

Ukrayna Cumhurbaşkanı Volodımır Zelenskıy, 2 Şubat tarihinde ülkede Rus propagandası yapan bazı medya kuruluşlarına yönelik yaptırım kararını imzaladı. Ukrayna Ulusal Güvenlik ve Savunma Konseyi tarafından alınan ve Cumhurbaşkanı Zelenskıy tarafından imzalanıp yürürlüğe giren karar uyarınca Ukrayna’da Rus yanlısı Muhalefet Platformu-Yaşam İçin Partisi milletvekili Taras Kozak ve onunla bağlantılı 8 şirkete yaptırım uygulandı. Bu kararla Muhalefet Platformu-Yaşam İçin Partisinin Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin’e yakınlığıyla bilinen liderlerinden Viktor Medvedçuk’un sahip olduğu ve Rus propagandası yapan 112 Ukrayna, NewsOne ve ZIK televizyon kanallarına 5 yıl süreyle yayın yasağı getirildi.